Nu kan du lege med en usynlig ven

Tryk på en knap på en legeplads i Esbjerg og vær med til at påvirke legen på en legeplads i Odense og Vejle. Sådan er virkeligheden på tre nye legepladser i Syddanmark, der åbner 31. maj.

Det er en legeplads. Det er kunst. Og det er resultatet af et kreativt samspil mellem kommuner, region, universitet, en privat virksomhed og kunstnere.

Børn i Esbjerg, Odense og Vejle har snart mulighed for at lege sammen, selv om de er på hver deres legeplads. 31. maj er der officiel åbning af tre interaktive legepladser, hvor børnene med et tryk på en knap kan påvirke legen på de to andre legepladser.

Sammen om at skabe

- Det er spændende at se, hvad der sker, når man sætter kunstnere, kommuner og virksomheder til at arbejde sammen om at skabe noget. Opgaven er løst på vidt forskellig vis, men alligevel er legepladserne bundet sammen, siger regionsrådsformand Carl Holst V), der gerne ser flere af den slags unikke samarbejder på kulturfronten i regionen.

I Esbjerg kan man lege på en legeplads, der er blevet til i samarbejde med Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole. Her ligger kunsten i det lydunivers, der er en del af legen på alle tre legepladser.

I Vejle har man haft kunstnerne Kenneth Balfelt og Lene Mirdal med i udviklingsfasen, hvor de har talt med en masse børn om, hvordan en god legeplads skal være. Det er blevet til en helt ny legeplads på Nørremarken, hvor Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter også har været med i projektet.

I Odense har kunstnerkollektivet Illutron været på banen, og her er et nyt kunstværk blevet byens nye playspot.

Åbner torsdag

Det er virksomheden PlayAlive, der har stået for den tekniske udvikling af de spil, der binder legepladserne sammen. Og trådene er samlet af Center for Kunst og Videnskab på Syddansk Universitet.

De tre legepladser indvies samtidig 31. maj kl. 10. Via storskærme kan gæsterne følge med i indvielsen alle tre steder.

Fakta

Med støtte fra Region Syddanmark, Esbjerg, Vejle og Odense Kommune har  Tonespace (Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole), PlayAlive A/S, Center for Kunst og Videnskab SDU, Kunstnerkollektivet Illutron (Mads Høbye) og kunstnerne Kenneth Balfelt og Lene Mirdal udviklet en prototype på interaktive legepladser - såkaldte playspots - til Region Syddanmark i tre byer.

• Odense (Gågaden Kongensgade)
  • Esbjerg (ved Musikkonservatoriet)
  • Vejle (på Nørremarken - ved Nørremarkscentret)

Yderligere oplysninger fås hos:

Carl Holst (V), regionrådsformand i Region Syddanmark, mobil 4032 5210

Borgmester Johnny Søtrup (V), Esbjerg Kommune, tlf. 7616 1003