Esbjerg Havn er porten til Europas energiforsyning

Regionsrådsformand Carl Holst (V) besøgte mandag Esbjerg Havn og en række offshore virksomheder, der alle har Esbjerg Havn som deres base. Her hørte han om de udfordringer, virksomhederne har for at følge med den rivende udvikling inden for offshore energi, hvor havnen spiller en central rolle for Nordsøen og Europa.

- Det er imponerende at opleve, hvad der foregår på Esbjerg Havn. Havnen er meget vigtig for at løfte det store erhvervspotentiale, der er inden for offshore energiproduktion i vores region. Region Syddanmark og Syddansk Vækstforum støtter udviklingen, hvor vi kan, og vi har et rigtig godt samarbejde med virksomhederne i Esbjerg, siger regionsrådsformand Carl Holst.

Gang i udviklingen

De seneste år har Esbjerg Havn haft en imponerende vækst i omsætningen. På mødet fik Carl Holst lejlighed til at tale med både Esbjerg Havn og tre af de virksomheder, der har adresse på havnen; nemlig Blue Water, DONG Energy og HESS.

- Esbjerg Havn er jo porten til Nordsøen, og det er vigtigt, at vi sammen arbejder videre for at holde gang i udviklingen. Derfor glæder det mig også, at både Aalborg Universitet og Syddansk Universitet i Esbjerg spiller så væsentlig en rolle i at løfte opgaven, så en ny generation kan løfte arven, siger Carl Holst.

Sker meget

Dagens vært, Tom Nielsen, der er direktør i Esbjerg Erhvervsudvikling, var glad for besøget, som skulle give et helt konkret indblik i, hvad der sker på havnen og inden for offshore, olie/gas og vind lige nu.

- Der sker meget på havnen i Esbjerg, og der kommer til til at ske endnu mere, og når man kommer herned live og ser og rører ved projekterne, giver det meget mere end at læse eller høre om det,  siger han.

Fin strategi

Mens Carl Holst fik lejlighed til at se nærmere på for eksempel de tre store vindmølleprojekter, fik Tom Nielsen selv bekræftet samspillet mellem Region Syddanmark og Esbjerg.

- Jeg må sige, at regionen og Syddansk Vækstforums strategi med at rekruttere den arbejdskraft, vi har brug for, passer os glimrende, siger han.