EU-pris for Syddanmarks indsats for iværksættere

Ved en ceremoni i Bruxelles onsdag aften fik Lasse Krull overrakt det synlige bevis på, at Region Syddanmark i 2013 er Europæisk Iværksætterregion.

- Jeg vil gerne lykønske Region Syddanmark med titlen som Europæisk Iværksætterregion 2013. Syddanmarks ansøgning indeholdt en detaljeret analyse af iværksætterrelaterede svagheder og områder, der kan forbedres. Og en god handlingsplan inden for tre store, klart definerede indsatsområder, hvor regionen står stærkt, og desuden en præsentation af et meget konkret EER 2013-projekt: En kvikskrankeordning for iværksættere, siger Mercedes Bresso, der er formand for Regionsudvalget i EU.

Anerkendelse for indsatsområder

Det var Lasse Krull, der er formand for udvalget for Regional Udvikling, der tog imod det synlige bevis på, at Region Syddanmark er udnævnt. Det skete ved en ceremoni i Bruxelles, hvor de tre udnævnte regioner præsenterede deres vision og målsætninger for medlemmerne af Regionsudvalget i EU.

- Det var en utrolig god aften, hvor vi fik anerkendelse for, at vi tør fokusere vores erhvervsudvikling inden for tre indsatsområder: Sundheds- og velfærdsinnovation, bæredygtig energi og oplevelseserhverv. Det er også unikt, at vi har virksomhederne med på banen, siger Lasse Krull, der til ceremonien var flankeret af de øvrige samarbejdspartnere fra Danfoss Universe, Væksthus Syddanmark og Det Syddanske Bruxelles-kontor.

Udfylde rammerne

Selve prisen - en skulptur lavet af glas - får fast plads i regionshuset i Vejle. Nu skal de konkrete aktiviteter, der skal løbe af stablen i 2013, på skinner. EU's Regionsudvalg vil følge Syddanmarks planer tæt, og det ser Lasse Krull frem til.

- Det er op til os at bestemme, hvordan vi vil udfylde rammerne for at være Europæisk Iværksætterregion. Vi har selvfølgelig fået prisen for det, vi allerede har gang i, men størstedelen af begrundelsen fra juryen ligger i det, vi har tænkt os at sætte i gang. Det her er alle tiders mulighed for at sætte iværksætteri på den politiske dagsorden og gøre opmærksom på, at der faktisk er mange muligheder. Og det arbejde stopper ikke med udgangen af 2013 – det er en vigtig del af regionens arbejde i mange år fremover.

Der nedsættes nu en politisk styregruppe, som vil være ansvarlig for gennemførelsen af aktiviteterne i iværksætteråret. Styregruppen mødes første gang i april.

Fakta

Europæisk Iværksætterregion eller European Entrepreneurial Regions (EER) udnævnes af EU’s Regionsudvalg, EU-parlamentet og EU-kommissionen i fællesskab. Regioner, der udnævnes, forpligter sig til at gøre en særlig indsats for at fremme iværksætteri i deres område.

Formålet med iværksætterregionerne er at skabe dynamiske, grønne iværksætter-regioner i hele Europa og at tage nye samfundsmæssige udfordringer op.

Udover Region Syddanmark har Danfoss Universe, Væksthus Syddanmark og Det Syddanske Bruxelles-kontor arbejdet for at få regionen udnævnt til Europæisk Iværksætterregion. Arbejdet har mødt bred opbakning fra erhvervslivet og uddannelses- og forskningsinstitutioner, blandt andet LEGO og Danfoss.