Ny ansøgning på vej til EU

Nu søger Region Syddanmark også om globaliseringsmidler fra EU til de medarbejdere, der siden marts har været med til at lukke Lindøværftet.

De første personer, der blev fyret fra Lindøværftet i perioden august 2009 til februar 2011, er allerede godt i gang med omskoling og efteruddannelse takket være den første udbetaling fra EU's Globaliseringsfond.

Nu kommer turen til dem, der er blevet fyret fra værftet fra marts og frem til den endelige lukning. De fleste af dem modtog fyresedlen i august. I går blev ansøgningen sendt fra Region Syddanmark til Erhvervs- og Byggestyrelsen, der officielt er afsender fra dansk side.

Erfaring fra tidligere

- Denne gang kan vi rykke hurtigt i kraft af de erfaringer, vi har fået fra de første ansøgninger om globaliseringsmidler. Nu håber jeg, at ansøgningen går smidigt videre i systemet, så pengene kan komme ud og gøre gavn, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

47,8 mio. kr.

Der søges i denne omgang om 47,8 mio. kr. fra fonden. Det rækker til en ekstraordinær indsats for omkring 550 tidligere værftsansatte samt ansatte ved underleverandører, der også er ramt af lukningen. Når der søges om støtte til cirka halvdelen af de tidligere ansatte, er det på grund af erfaringer fra den første ansøgning, hvor knap halvdelen af de fyrede har fundet andet arbejde uden EU-hjælp.

Som ved den første ansøgning bliver det Jobcenter Odense, der står for at hjælpe de berørte gennem omskoling og efteruddannelse.

Hvis EU godkender ansøgningen, kan pengene blive udbetalt i løbet af foråret 2012. Indsatsen kan starte, så snart der er rimelig sikkerhed for, at udgifterne bliver dækket.