Førstehjælpere skal ikke selv betale for vacciner

I tilfælde af ulykker, hvor de tilskadekomne lider af smitsomme sygdomme, bør førstehjælpere ikke stå med regningen efterfølgende, hvis der er behov for vacciner. Det slår Region Syddanmark nu fast i et brev til sygehusene.

Førstehjælper skulle selv betale

JydskeVestkysten kunne i slutningen af september fortælle om en bilulykke i nærheden af Varde, hvor en borger ydede livreddende førstehjælp til bilisten. Efterfølgende viste det sig, at den tilskadekomne havde smitsom leverbetændelse, hvilket betød, at førstehjælperen skulle vaccineres to gange.

Ikke holdbart

Førstehjælperen fik beskeden fra sygehuset, at den første vaccination var gratis, men at han selv skulle betale den efterfølgende, men det er ifølge Region Syddanmark ikke holdbart.

- I situationer hvor borgere har ydet livreddende førstehjælp, så skal det udløse roser – ikke regninger. Derfor har vi nu sendt et brev til sygehusene, hvor vi lægger op til, at borgerne ikke selv bør betale for vacciner i de meget sjældne tilfælde, hvor det er nødvendigt, siger regionsrådsformand, Carl Holst (V).

Sygehusene i Region Syddanmark opfordres til at handle efter konduite, så det offentlige sundhedsvæsen træder til og betaler for, at de pågældende borgere får alle doser af vaccinationen mod hepatitis.