Flot indvielse af endnu en PsykInfo

- Det er en fantastisk udfordring at være pårørende til en pårørende, sagde skuespiller Trine Gadebjerg, der sammen med sin mor, Jytte Holm, fortalte historien om livet med en psykisk syg mor og mormor. Rammerne var indvielsen af den nye PsykInfo den 2. marts 2011 på Psykiatrisk Afdeling i Vejle.

- Det har præget mit og min mors liv, fortalte hun. Begge generationer berettede i løbet af en intens time levende om livet med en psykisk syg pårørende. Om de tunge erfaringer, de gode stunder, livsglæde, ægthed og sårbarhed.

- Jeg har altid fået at vide, at jeg lignede min mormor. Det kunne jeg ikke lide at høre, sagde yngste generation til forsamlingen.

- Min mor var sjov og skæg, og Trine er en tro kopi, sagde ældste generation om den gode - ligefremme, ægte og humoristiske - side af sin mor, men berettede også om skyggesiden - en barndom, der sluttede, da hun var 10 år.

- Der fik jeg en patient. Det var en følelse af sorgfuldhed og ensomhed. Og der var ingen mor, der stod og klappede af mig og syntes, at jeg bare var fantastisk. Jeg er ikke i tvivl om, at hun elskede mig og min bror. Hun magtede os bare ikke.

- At være pårørende til en psykisk syg er svært. Men det har lært mig aldrig at dømme andre for det ydre, at møde folk, hvor de er, og at bevare håbet og leve i nuet. Desværre - med en psykisk syg mor er man nærmest født med mindreværdsfølelse. I tror det ikke, men det har Trine også. Jeg kan ikke give noget, som jeg ikke selv har, konstaterede Jytte Holm.

Foto fra dagen

En knækket sjæl eller et brækket ben

De to kvinders ærlige og medrivende fortælling spandt en fin tråd til dagen og de rammer, de afleverede den i. Carl Holst (V), formand for regionsrådet, sagde det i sin tale på denne vis:

- Alle kan sætte sig ind i, hvor svært det må være at få at vide, at et familiemedlem har en psykisk lidelse. Det giver masser af tanker  og spørgsmål. Hvordan gør jeg det rigtigt? Der er kun en løsning - at tale åbent om det og hjælpe hinanden. Det er derfor, vi har PsykInfo. Det skal være lige så let at tale om en knækket sjæl som om et brækket ben. Vi skal gøre det ligeværdigt, ærligt og naturligt at have en psykisk lidelse og at være pårørende eller nabo til en, der har.

Carl Holst (V), formand for regionsrådet

Øget viden giver nyt liv

- Vi vil gerne invitere jer indenfor til fordybelse, undren og nysgerrighed. Øget viden kan være med til at øge mestringsevnen og give nyt liv. Den nye PsykInfo vil sætte afstigmatisering på dagsordenen, supplerede Heine Rasmussen, der er oversygeplejerske på Psykiatrisk Afdeling Vejle

Trine Gadeberg rundede indvielse og foredrag af med fællessangen "Jeg elsker den brogede verden". Fotos: Jørgen Diswal.

Fakta

PsykInfo på Psykiatrisk Afdeling i Vejle holder til på Kabbeltoft 25. Her er adgang til bibliotek og informationssøgning. Daglig leder af stedet er ledende ergoterapeut Karen Switzer. I samarbejde med konsulent Hanne Bro fra den regionale PsykInfo arrangerer hun blandt andet foredrag og temaaftener. De annonceres på PsykInfos hjemmeside for et halvt år ad gangen.

Der er også lokale PsykInfoer i Svendborg, Odense, Middelfart, Kolding, Haderslev, Esbjerg og Augustenborg. Desuden åbnes PsykInfoer i forbindelse med de lokalpsykiatrier, der netop nu skyder op Region Syddanmark.

PsykInfo på Psykiatrisk Afdeling i Vejle