Nyt netværk for topledere i Syddanmark

At være topleder i Syddanmark er muligvis ikke noget, der står øverst på karriereønskesedlen. Det er for langt væk fra København, og det syner ikke af meget på CV’et.

Alligevel er der mange dygtige topledere i Syddanmark, og dem bliver der kræset for i den kommende tid i form af konferencer og et helt nyt netværk. Her kan syddanske topledere mødes og diskutere ud fra de helt særlige forudsætninger, der er forbundet med at lede i denne del af landet.

Det er Region Syddanmark, der sammen med Mercuri Urval og Dansk Erhverv har taget initiativ til at samle de syddanske topledere – både fra det offentlige og fra den private sektor.

- Mange tror, at man skal til hovedstaden for at udleve sine karrieredrømme. Det er en fejlopfattelse, vi skal have gjort noget ved. Samtidig skal vi være med til at udvikle de ledere, der allerede er her, siger Mikkel Hemmingsen, regionsdirektør i Region Syddanmark.

Opbakning til erhvervslivet

En undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at 45 procent af kommunalpolitikerne i Syddanmark sætter erhvervslivet højest, når de skal prioritere en række emner. Til sammenligning svarer kun 36 procent af politikerne i Hovedstaden, at gode rammer for erhvervslivet er meget vigtigt.

- Tallene tegner et billede af et Syddanmark, hvor politikerne bakker op om erhvervslivet. Regionen har dermed et godt fundament for at klare sig i konkurrencen om at tiltrække topledere. Det bliver dog ikke nemt. Området er præget af industrivirksomheder, der nedlægger arbejdspladser, og de kommer ikke igen som de typer job, vi kendte før krisen, siger underdirektør i Dansk Erhverv, Niels Milling.

Morgendagens vindere

Den første af seks konferencer finder sted 12. oktober og har fået navnet "Morgendagens vindere". For netop ved at blive klædt godt på strategisk kan man stå forrest, når fremtiden bliver til nutid.

Cheføkonom fra Danske Bank, Steen Bocian, taler om den globale økonomis udvikling og hvilken betydning, det har for topledere i Syddanmark.

Ole Daugbjerg, der er Chief Reputation Officer fra Danfoss, fortæller om den største strategiændring i Danfoss nogensinde – Core & Clear.

Bestyrelsesformand for DSV, Kurt Larsen, fortæller om sine erfaringer med at ansætte topledere.

Anders Geert Jensen, der er grundlægger af og Chief International Officer i Designit, sætter fokus på hvilken rolle, direktionen spiller, når en vidensvirksomhed skal have succes på det globale marked.

Endelig giver professor Flemming Poulfelt, CBS, et bud på, hvordan virksomhedslederens rolle ser ud i fremtiden.