Stor interesse for innovationscenter

Region Syddanmarks nye innovationscenter på sundhedsområdet er blevet mødt af en massiv faglig interesse fra erhvervsliv såvel som politikere og sundhedspersonale.

En iskold martsvind var til rejsegildet holdt ude af en himmelblå presenning i den store hal, der fremover skal huse Region Syddanmarks nye innovationscenter. Men ligeså kold vinden var, ligeså varm har interessen været for regionens nye idéværksted og legeplads. En legeplads der blandt andet skal gøre op med problemerne, når de store årgange får et øget behov for sundhedssystemet, samtidig med, at der bliver mindre sundhedspersonale.

- Der er stor interesse for det her, og der er stort set ikke en region, der ikke anerkender den her udfordring og som efterspørger; hvad pokker er løsningen. Det her bliver Europas første innovationscenter indenfor det her område, og derfor bør det også få opbakning fra Regeringen til at blive et nationalt testcenter, så de gode idéer fra hele landet kommer hertil. Det passer meget godt med den selvforståelse, som vi har, at det nye universitetshospital i Odense skal være et fyrtårn indenfor sundhedsinnovation, fortæller regionsrådsformand Carl Holst (V).

Ifølge Carl Holst så skal centeret fokusere på velfærdsteknologi, der som sådan ikke skal erstatte personale, men derimod give personalet mulig for at fokusere på de vigtigste områder.