Aabenraa Kommune: Mange danske turister - og få tyske

For de fleste tyskere er de første overnatningsmuligheder i Aabenraa Kommune, når de med stopfyldte bagagerum ruller over grænsen til Danmark.

Alligevel er det kun få af de tyske gæster, der parkerer, pakker ud og overnatter inden for kommunens grænser.

Omvendt er Aabenraa langt væk fra de fleste danskere, men vi er alligevel flittige turister i kommunen. Det er en af de konklusioner, man kan uddrage af en ny Kontur-analyse fra Region Syddanmark.

Men der er en god forklaring på, at tyskerne springer Aabenraa over.

- Umiddelbart kan det undre, at tyskerne ikke fylder mere blandt turisterne i Aabenraa, når det er en grænsekommune. Men det hænger sammen med, at der i Aabenraa er relativt mange campingpladser, og tyskerne foretrækker et sommerhus, når de er i Danmark. En stor del af de danske turister er derimod campingturister, forklarer, Rune Stig Mortensen, Afdelingschef i Region Syddanmark.

Sparsommelige campister

Det ville være en bedre forretning, hvis mulighederne for at overnatte var anderledes. Campingturister er nemlig de turister, som bruger færrest penge, når de er på ferie, og danskerne bruger køber også mindre end de udenlandske turister. I tørre tal betyder det, at en turist i Aabenraa i gennemsnit lægger 354 kr. om dagen, medens tallet for hele regionen er på 529 kr.

Disse og mange flere informationer om Aabenraa Kommune er at finde i Kontur-publikationen for Aabenraa Kommune. Kontur står for kommunale nøgletal for udvikling i Region Syddanmark.