Politi og militær skal skabe vækst på Langeland

Både danske og udenlandske militærenheder og politistyrker skal i fremtiden til Langeland, når de skal på kursus. Det er ideen bag Holmegård Kursus- og Træningscenter, som får støtte af Syddansk Vækstforum.

Oplevelsesøkonomien er én af de vigtigste, fremtidige erhvervsmuligheder på Sydlangeland. Syddansk Vækstforum vil gerne støtte den udvikling og har derfor besluttet at give 4,4 mio. kr. til et nyt utraditionelt kursuscenter med fokus på militær og politimæssig sikkerhed.

- Vi har støttet centret, fordi det er det eneste af sin slags i Danmark. Det centret kan tilbyde, er unikt. Det kan tiltrække en helt ny kundegruppe til Langeland, give øget omsætning på hele øen og kan skabe nye arbejdspladser, siger regionsrådsformand og formand for Syddansk Vækstforum Carl Holst (V).

Holmegård Kursus- og Træningscenter er indrettet i en tidligere kaserne, der har stået tom i en årrække. Stedet er nu ejet af Camilla og Henrik Otkjær, der er ved at opbygge centret. Indtil videre har man dog manglet bl.a. skydebaner af international standard, som nu med Vækstforums støtte er sikret realisering.

Det er den særlige ø-støtteordning, der giver Syddansk Vækstforum mulighed for at støtte privatejede projekter som skydebanen på kursuscentret.

Holmegård Kursus- og Træningscenter forventer i løbet af få år at komme på adskillige tusinde overnatninger og ca. 10 faste arbejdspladser samt et antal afledte arbejdspladser hos lokale håndværkere og leverandører.

FAKTA: Syddansk Vækstforum er et erhvervspolitisk samarbejde mellem erhvervsliv, videns- og uddannelsesinstitutioner, arbejdsmarkedets parter, regionens kommuner og Region Syddanmark.

Som yderområde er Langeland prioriteret hos Syddansk Vækstforum, der i handlingsplanen for 2009-10 har specificeret at yderområder, som Langeland, er et indsatsområde med særligt fokus.