780.000 m2 jord til nyt OUH

Region Syddanmark er i gang med at købe 780.000 m2 jord svarende til 80 fodboldbaner tæt på Syddansk Universitet udenfor Odense. Jorden skal bruges til at bygge det nye universitetshospital i Odense. Sagen blev behandlet i regionens forretningsudvalg i onsdags. Sælgeren af jorden er det statslige ejendomsselskab Freja.

Regionsrådsformand Carl Holst (V) er rigtig glad for, at forretningsudvalget anbefaler at indgå en købsaftale med Freja Ejendomme A/S.

"Det betyder, at vi kan komme videre med byggeprocessen af det nye universitetshospital som planlagt", siger han og tilføjer:

"Samtidig er jeg rigtig glad for, at vi kan indgå en købsaftale med Freja Ejendomme, fordi det er lige nøjagtig den grund, vi gerne vil have. Med den grund kan vi skabe den nærhed til Syddansk Universitet og den kommende forskerpark, som er så vigtig for at skabe synergi mellem vores sundhedspersonale og forskerne", siger Carl Holst.

Købsaftalen med Freja Ejendomme A/S er dog ikke endelig godkendt endnu. Det bliver den først, når regionsrådet har behandlet sagen på det næste regionsrådsmøde den 23. november 2009.

Handlen er desuden betinget af, at staten giver endeligt tilsagn til opførelsen af det nye universitetshospital, og at der vedtages en lokalplan for området, der muliggør opførelsen af hospitalet.

Udover de 780.000 m2 agter Region Syddanmark at købe yderligere 40.000 m2 fra Universitets- og Bygningsstyrelsen.