Sønderjyske sygehuse i detaljer

Regionsrådet i Region Syddanmark vedtog mandag generalplanen for Sygehus Sønderjylland. Planen beskriver, hvordan sygehusene i Aabenraa og Sønderborg kommer til at se ud.

Med vedtagelsen kan planlægningen af 1. fase af udbygningen af Aabenraa Sygehus til akutsygehus gå i gang. I begyndelsen af 2010 forventes antaget en rådgiver til opgaven. Den omfatter byggeri af en fælles akutmodtagelse, et kardiologisk afsnit og et mor/barn-center.

- Det er godt, byggeriet kommer i gang så hurtigt, så borgerne i Sønderjylland kan få glæde af den plan, vi har vedtaget. Der har været sagt så meget i sygehusdebatten i Sønderjylland, men nu bliver det konkret, og jeg er sikker på, at borgerne vil opleve, at de får et stærkt sygehusvæsen, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Et stærkt sygehusvæsen til gavn for borgerne. Det mener regionsrådsformand Carl Holst (V), borgerne vil få ud af generalplanen for Sygehus Sønderjylland, som regionsrådet netop har vedtaget. Foto: Jørgen Diswal

Med generalplanen er de fremtidige ombygninger i Sønderborg også på plads. Generalplanen tager bl.a. udgangspunkt i Sygehus Sønderjyllands strategi for ”Kvalitet døgnet rundt”, så der helt fra begyndelsen er tænkt på tilfredse patienter, kreativ udvikling, sund økonomi og gode medarbejdere, som er sygehusets fire strategipunkter.

- Generalplanen er fundamentet for sønderjydernes fremtidige sygehusvæsen, og derfor er det vigtigt, at alle forhold bliver tænkt ind. Nu har vi en plan, der skaber helhed i Sønderjylland. Det er vigtigt, så sønderjyderne også fremover på lige fod med andre i Danmark kan blive mødt med de rigtige kompetencer, når de skal på sygehuset, siger Poul-Erik Svendsen (S) 1. næstformand og formand for særligt udvalg vedrørende sundhed.

Generalplanen for Sygehus Sønderjylland indgår som en del af den overordnede plan for fremtidens sygehuse i Region Syddanmark.