Carl Holst: Vi skal hurtigt i gang med at hjælpe Lindø

Regionsrådsformand og formand for Syddansk Vækstforum Carl Holst (V) er parat til at gå med i en styregruppe, der skal se på initiativer, der kan afbøde virkningen af Lindøværftets afskedigelser.

"Det kan ikke gå hurtigt nok med at Region Syddanmark, de berørte kommuner, Odense Stålskibsværft, beskæftigelsesregionen og andre centrale interessenter får sat sig sammen og udviklet ideer til, hvad de mange værftarbejdere skal omskoles til, når de ikke skal bygge skibe længere - og hvad vi ellers kan gøre for at etablere nye virksomheder på værftsområdet", siger Carl Holst.

"Så sent som i sidste uge drøftede jeg netop Lindø med økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen (K) og beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V). Én af de ting vi drøftede var muligheden for at få penge fra EUs globaliseringspulje til at omskole og videreuddanne ledige værftarbejdere for. En mulighed som de to ministre absolut så som realistisk. Så det må vi i en videre dialog med dem om".

Carl Holst regner med at der kommer en dato for det første møde i Lindø-styregruppen på plads inden sommerferien.