Det sidste læs forurenede jord køres væk fra Kærgård

Første del af oprensningen i Kærgård Plantage er afsluttet. Tirsdag den 18. august 2009 køres det sidste læs med forurenet jord væk.

Daværende miljøminister Connie Hedegaard (K) og regionsrådsformand Carl Holst (V) besluttede den 9. marts 2007, at stat og region i fællesskab ville gå i gang med oprydningen af en af Danmarks største forureninger. Siden da er der kørt godt 4000 tons forurenet jord og træ bort fra Kærgård Plantage til behandling i Tyskland og Holland. 1700 tons er sejlet til Holland, 2300 tons kørt med lastbil til Tyskland.
Tirsdag er det så, at det sidste vognlæs køres bort.

Denne milepæl vil Region Syddanmark gerne markere med et arrangement tirsdag den 18. august kl. 9.30.

Regionsrådsformand Carl Holst (V) sender den sidste lastbil af sted. Blandt deltagerne er også miljøminister Troels Lund Poulsen (V), formand for Plan- og Miljøudvalget i Varde Kommune, Preben Friis-Hauge (V), miljøstyrelsen, regionsrådet samt entreprenør og rådgivere.

I forbindelse med arrangementet vil Region Syddanmarks jordforureningsafdeling fortælle om arbejdet med at få den forurenede jord gravet op, og deltagerne vil kunne høre mere om næste skridt i oprensningen, som består i at rense det forurenede grundvand under de gruber, som er gravet ud.

Mødested: Den offentlige P-plads ved Kærgårdvej kl. 9.30. Nærmeste adresse er Kærgårdvej 10, 6840 Varde, som ligger ca. 200 m nord for mødestedet. Se også det vedhæftede kort.

Vi mødes på P-pladsen på ovennævnte tidspunkt, hvorefter der er afgang med sandormen ned til selve området med gruberne. Det er ikke muligt selv at køre frem til gruberne.
Arrangementet forventes afsluttet kl. 11.00. Herefter er der transport tilbage til P-pladsen.

Pressen er velkommen til at deltage. Tilmelding er nødvendig og skal ske til pressechef Carsten Bruun inden mandag den 17. august kl. 12 på 2026 3392 eller carsten.bruun@regionsyddanmark.dk.