Region Syddanmark har betalt for alle patienter til Vejlefjord

Region Syddanmark har indtil videre betalt for alle hjerneskadede patienter fra regionen, som Vejlefjord har vurderet kan have gavn af behandling/genoptræning på stedet.

Det har Region Syddanmark fået bekræftet hos Vejlefjord i går.

”I sundhedsloven er det uklart, om det er regionerne eller kommunerne, der skal betale for behandling/genoptræning af hjerneskadede patienter på Vejlefjord. Det er noget rod", siger fungerende regionsrådsformand Poul-Erik Svendsen (S).
”De relevante ministerier har pligt til hurtigt, at få skabt klarhed på området”.

I 3. kvartal af 2007 betalte Region Syddanmark for, at 14 hjerneskadede patienter kunne blive behandlet på Vejlefjord.

"I Region Syddanmark har vores holdning hele tiden været, at hjerneskadede patienter ikke skulle blive gidsler i en strid om, hvem der skal betale. Derfor har vi kørt en lempelig praksis og betalt for alle patienter fra regionen, som Vejlefjord har vurderet kunne have gavn af en behandling hos dem. Så må vi bagefter finde ud af, hvem der i sidste ende skal betale regningen”.

Aktuelt forholder det sig sådan, at 48 syddanske patienter med hjerneskader er henvist til Vejlefjord. Af dem er 30 endnu ikke vurderet af Vejlefjord – 18 er vurderet og fundet egnet til behandling/genoptræning på stedet. To af de 18 ligger lige nu til ekspedition hos Region Syddanmark. Regionen fik dem ind på skrivebordet midt i december, og de bliver ekspederet i næste uge.
Ud over de omtalte patienter betaler Region Syddanmark også for behandling af en række hjerneskadede patienter på Vejlefjord, som er under en såkaldt fritvalgs-ordning. Inden for denne ordning kan Vejlefjord sætte gang i en behandling – uden at spørge regionen først.

Danske Regioner og Kommunernes Landsforening har diskuteret sagen, og ministeriet er lige nu ved at kigge nærmere på den.

Vejlefjord har ønsket at indgå en fast aftale med Region Syddanmark om, at de kan behandle et fast antal patienter fra regionen. Regionen vil dog først indgå en sådan aftale, når der er skabt klarhed om sagen på landsplan.

Hjerneskadede patienter bliver henvist til Vejlefjord af deres praktiserende læge.

Yderligere oplysninger fås hos:

Fungerende regionrådsformand Poul-Erik Svendsen, Region Syddanmark, mobil 29 20 12 00

Afdelingschef Per Busk, Region Syddanmark, mobil 21 72 66 87