Brystscanning i lokalområdet

Brystkræft er den kræftform, der hyppigst rammer kvinder. Rutinemæssig undersøgelse af brystet (mammografi) kan afsløre brystkræft på et tidligt stadium og dermed øge chancerne for overlevelse væsentligt.

Indkaldelse

Derfor får alle kvinder i alderen 50-69 år med bopæl i Region Syddanmark nu tilbudt mammografiscreening hvert andet år.

Hvornår, man indkaldes, afhænger af, hvilken praktiserende læge, man har. Der er lavet en indkaldelsesplan, som sikrer, at de praktiserende læger får deres patienter i aldersgruppen indkaldt inden for 2 år.

Er du kvinde i alderen 50-69 år, får du inden for de næste 2 år få tilsendt en invitation med informationer om, hvor og hvornår du skal møde op. Du skal altså ikke selv henvende dig for at blive indkaldt til undersøgelse.

Mærker du forandringer i brysterne, bør du altid gå til egen læge.

Så kan I sammen finde ud af, om det er relevant med en mammografiundersøgelse med det samme, før du bliver indkaldt til screeningen.

Det er frivilligt, om du ønsker at modtage tilbuddet om mammografiscreening, og du kan altid melde fra igen.

Decentral undersøgelse

Mammografiscreeningen foregår i mammografi-busser, som flyttes rundt mellem 11 af regionens jyske byer.

På den måde forsøger vi at gør det nemmest muligt at komme til undersøgelse, ved at du slipper for at køre langt.

Vognene er indrettet med venteværelse, to omklædningsrum og et undersøgelsesrum.

Sundhedsfaglig direktør Claus Toftgaard. Tlf. 2920 1356.