100 års jubilæum og åbent hus

Udstillinger, foredrag, workshops og sågar et lille musikarrangement. Spangsbjerg Hospital fylder 100 år, og i den anledning er der arrangeret et åbent hus ud over det sædvanlige.

Et hundrede års jubilæum skal fejres, og det helst med masser af gæster. Derfor har Psykiatrien i Region Syddanmark, Esbjerg og Ribe fået sammensat et stort program i forbindelse med et åbent hus arrangement fredag den 15. august.

Arrangementet starter med en velkomsttale ved sygehusdirektør Peter Henriksen, og så er der ellers en række foredrag, udstillinger og levende musik.

Foredrag, galleri og musik

Blandt foredragsholderne er, blandt andre, skuespilleren Anne-Marie Helger der selv har haft psykiatrien på nærmeste hold igennem livet. Hun fortæller om en opvækst med en psykisk syg far, en kærlig mor – og ikke mindst om hvordan åbenhed omkring sygdommen gjorde det hele nemmere.

Musikken står Birkebandet for. Bandet består af brugere på Birkevangen, der er et socialpsykiatrisk botilbud i Esbjerg kommune. I Galleri Patricia kan man studere kunst lavet af brugerne i Patricia-huset, der også er et socialpsykiatrisk botilbud.

Nedbryde tabu

”For os er det her endnu en god lejlighed til at få inviteret offentligheden indenfor, så de kan se, høre og forstå, hvad vi arbejder med i psykiatrien, og høre om hvor mange behandlingstilbud vi har. Det handler meget om, at få endnu mere åbenhed omkring psykiske lidelser – og behandlingen af dem, for på den måde være med til at nedbryde de tabuer, der stadig eksisterer,” fortæller oversygeplejerske Anni Sørensen.

Åbent hus arrangementet starter klokken 10.00 på Spangsbjerg Hospital, Gl. Vardevej 101, Esbjerg, og slutter klokken 15.15.

For patienterne er der arrangeret en festmenu på dagen, og for personalet bliver der holdt stor fest om aftenen. Et kæmpetelt er stillet op, og med knapt 300 tilmeldte skal det nok blive til en fest, der er et 100 års jubilæum værdigt.

Yderligere oplysninger:

Lene Kjær, Fuldmægtig. Psykiatrien i Region Syddanmark, Esbjerg og Ribe Direkte tlf.: 7918 2993