Ny sygehusdirektør på Sygehus Lillebælt

Region Syddanmark har udpeget Niels Nørgaard Pedersen som ny administrerende sygehusdirektør for Sygehus Lillebælt

Niels Nørgaard Pedersen er 43 år og kommer fra en stilling som hospitalsdirektør ved Regionshospitalet Horsens.

Niels Nørgaard Pedersen tiltræder stillingen 1. august 2008.

Sygehus Lillebælt er en af Region Syddanmarks fire sygehusenheder med matrikler i de fire byer Kolding, Fredericia, Vejle og Give. Endvidere Middelfart pr. 1. januar 2009. Den nye enhed er en realitet som følge af en fusion 1. januar 2008.

Sygehuset har ca. 3.700 fuldtidsstillinger, et budget på ca. 2,3 mia. kr. og behandler ca. 51.000 indlagte patienter om året. Desuden gennemføres ca. 420.000 ambulante besøg om året med forundersøgelse, behandling og kontroller.

Niels Nørgaard Pedersen kommer til at sidde for bordenden af Sygehus Lillebælts sygehusledelse, som i øvrigt består af: Lægelig direktør H.C. Thyregod, lægelig direktør Johannes Gaub og sygeplejedirektør Helle Adolfsen.
Sygehusledelsen refererer til sundhedsdirektøren i Region Syddanmark.

”Vi har valgt Niels Nørgaard Pedersen, fordi han har mangeårig erfaring fra chefstillinger i sundhedsvæsenet, de seneste tre år fra en direktørstilling på Horsens, Brædstrup og Odder Regionshospital. Niels Nørgaard Pedersen har også i sit nuværende direktørjob demonstreret, at han kan få et hold til at spille sammen og levere gode resultater. Disse evner er en god ballast i forhold til den store fusionsopgave, der ligger for i Sygehus Lillebælt”, siger Jens Elkjær, sundhedsdirektør i Region Syddanmark.

”Sygehusene i Sygehus Lillebælt går hver især ind i fusionen og ind i det nye fællesskab med nogle stærke faglige miljøer. Udfordringen bliver at samle organisationen om fælles værdier og mål, så det nye sygehus også i fremtiden kan være et af de bedste”, siger Niels Nørgaard Pedersen, ny sygehusdirektør på Sygehus Lillebælt.

Niels Nørgaard Pedersen bor i Vejle sammen med sin kone Anne Birgitte og parrets tre børn. Fritiden bruger Niels og familien bl.a. på sportslige aktiviteter som løbeture, sejlads, skiløb og fodbold. Familien ferierer ofte i det franske og i den sejlbåd, som familien har andel i.

Der var 11 ansøgere til stillingen.

Fakta om Niels Nørgaard Pedersen i uddrag:

1991: Cand. Scient. oecon (matematik og økonomi) ved Odense Universitet

1998-1999: Vejle Amts fælles lederuddannelse

2004: KIOL – Kursus i offentlig ledelse

Erhverv

1991-1995: Vejle Amts sundhedsforvaltning

1995-1997: Konsulent i Lisberg Management, Offentlig sektorgruppen

1997-2005: Vejle Amts sundhedsforvaltning – i forskellige lederstillinger

April 2005- april 2008: Hospitalsdirektør Regionshospitalet Horsens, Brædstrup og Odder (indtil 1. januar

2007 Sygehusdirektør Horsens og Brædstrup Sygehus)

Yderligere oplysninger fås hos:

Sundhedsdirektør Jens Elkjær, mobil 2946 7125