Høring om praksisplan for almen praksis

Praksisplan for almen praksis danner rammen om kapacitetsplanlægning og udvikling i almen praksis. Planen sendes nu i høring, og du kan afgive høringssvar frem til 11. november 2024.

Praksisplan for almen praksis 2025 sendes i høring

Praksisplan for almen praksis danner rammen om kapacitetsplanlægning og udvikling i almen praksis i planperioden. Praksisplanen rummer målsætninger for lægedækning og udvikling af almen praksis og suppleres af handleplaner for hhv. lægedækning og opgaveoverdragelse. Handleplanerne er under udarbejdelse.

Praksisplanen har fokus på at sikre relevant og tilstrækkelig lægedækning i hele regionen. Der er særligt fokus på at sikre adgang til en læge for de patienter, der er mest syge og dermed har det største behov for en læge tæt på.

Planen skal endvidere medvirke til at skabe et relevant og nært sundhedstilbud for borgerne, og en fortsat og relevant udvikling af opgaveporteføljen i almen praksis, således at behandlingstilbuddet i almen praksis understøtter udviklingen af det nære, primære sundhedsvæsen.

Planen er nu i høring og sendt til relevante aktører.

Find høringsmateriale

Læs høringsudkastet til praksisplan for almen praksis

Læs bilaget om lægedækning og Kapacitet

Læs høringsbrevet

Afgivelse af høringssvar

Høringsudkastet er sendt direkte til de høringsparter, der fremgår af høringslisten nederst.

Høringssvar skal afgives på Region Syddanmarks høringsportal.

Indsend høringssvar via høringsportalen

Høringsfristen er 11. november

Høringsperioden løber fra torsdag 10. oktober til mandag 11. november 2024.

Indkomne høringssvar

Indkomne høringssvar vil løbende blive offentliggjort og kan læses på høringsportalen.

Når du indsender dit høringssvar, giver du derfor også samtykke til, at Region Syddanmark offentliggør dit høringssvar. Bemærk: Der kan gå lidt tid, før dit høringssvar dukker op i høringsportalen, da det først skal ses igennem af sagsbehandler.

Se høringssvarene på høringsportalen

Liste over høringsparter

Sundhedsstyrelsen

• Patientinddragelsesudvalget
  • Samarbejdsudvalget for Almen Praksis, Region Syddanmark
  • Kvalitets- og efteruddannelsesudvalget for almen praksis
  • Alment praktiserende læger, der yder vederlagsfri behandling til personer, der er omfattet af sikringsgruppe 1.
  • Lægeforeningen, Region Syddanmark
  • PLO Syddanmark
  • Formænd PLO K
  • Alles lægehus