
Klik på linkene nedenfor og få mere at vide om dine rettigheder:
Ret til at få at vide, at vi behandler oplysninger om dig (oplysningspligt)
Regionen har pligt til at give dig besked om, hvordan vi behandler oplysninger om dig samt orientere dig om dine rettigheder.
Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, vi behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger.
Ret til berigtigelse (rettelse)
Du har ret til at få rettet urigtige oplysninger om dig selv.
Ret til sletning
Du kan i særlige tilfælde kræve at få slettet oplysninger om dig selv.
Ret til begrænsning af behandling
Du har i visse tilfælde ret til af få begrænset vores behandling af oplysninger om dig.
Ret til indsigelse
Du kan i visse tilfælde gøre indsigelse mod vores lovlige behandling af dine oplysninger.
En automatisk afgørelse, er en afgørelse, som er truffet uden menneskelig indblanding.
Regionen har en pligt til at informere dig, når der indsamles oplysninger om dig. Herunder kan du læse, hvilke informationer, du har ret til at få, alt efter om regionen får oplysningerne direkte hos dig eller fra andre.
Læs mere om hvilke oplysninger regionen behandler om dig i forbindelse med dine sygehusbehandling.
Når vi får dine personoplysninger fra dig
Når vi får personoplysninger direkte fra dig, skal regionen oplyse dig om følgende:
Frister for opfyldelsen af vores oplysningspligt
Vi skal give dig ovenstående oplysninger på det tidspunkt, hvor personoplysningerne indsamles hos dig.
Viderebehandling til andet formål
Vi har kun ret til at behandle oplysninger om dig til andre formål, end de er indsamlet til, hvis det følger af lovgivningen.
Hvis vi viderebehandler dine oplysninger til et andet formål end det, de oprindeligt er indsamlet til, skal vi oplyse dig om det, inden vi går i gang med viderebehandlingen.
Undtagelser til oplysningspligten
I meget sjældne tilfælde skal vi ikke oplyse dig om behandlingen af dine personoplysninger. Det kan f.eks. være, hvis du allerede kender oplysningerne, eller hvis der er afgørende hensyn til offentlige eller private interesser der gør, at det ikke er hensigtsmæssigt.
Når vi får dine personoplysninger fra andre end dig
Når vi får dine personoplysninger fra andre end dig, skal vi oplyse dig om følgende:
Frister for opfyldelsen af vores oplysningspligt
Når vi indsamler oplysninger om dig hos andre, skal vi overholde nogle tidsfrister - alt efter hvad vi bruger oplysningerne til:
Viderebehandling til andet formål
Vi har kun ret til at behandle oplysninger om dig til andre formål, end de er indsamlet til, hvis det følger af lovgivningen.
Hvis vi viderebehandler dine oplysninger til et andet formål end det, de oprindeligt er indsamlet til, skal vi oplyse dig om det, inden vi går i gang med viderebehandlingen.
Undtagelser til oplysningspligten
I meget sjældne tilfælde skal vi ikke oplyse dig om behandlingen af dine personoplysninger. Det kan f.eks. være, hvis du allerede kender de oplysninger vi behandler, eller hvis der er afgørende hensyn til offentlige eller private interesser der gør, at det ikke er hensigtsmæssigt.
Du har mulighed for at få oplyst, om regionen behandler oplysninger om dig. Du har desuden mulighed for at få en kopi af de oplysninger, som regionen behandler om dig, hvis du beder om det.
Regionen har desuden pligt til at oplyse dig om følgende:
Begrænsninger i indsigtsretten
Du skal være opmærksom på, at din ret til indsigt kan begrænses, på grund af afgørende hensyn til offentlige og private interesser.
Du vil desuden ikke have ret til indsigt i oplysninger, der udelukkende behandles til videnskabelige og statistiske formål. Indsigtsretten kan desuden begrænses, hvis oplysningerne kan undtages fra aktindsigt efter lovgivningen.
Frister og klageadgang
Vi har pligt til at svare på din anmodning om indsigt hurtigst muligt og senest en måned efter din anmodning.
Hvis din anmodning er meget kompleks, kan fristen forlænges med yderligere to måneder. Hvis vi forlænger fristen, skal vi give dig besked om det senest én måned efter, vi har modtaget din anmodning. Vi har også pligt til at orientere dig om begrundelsen for at forlænge fristen.
Hvis vi ikke kan imødekomme din anmodning, skal vi underrette dig om det straks og senest en måned efter, at vi har modtaget din anmodning. Hvis vi ikke kan imødekomme din anmodning, har du mulighed for at klage til Datatilsynet.
Din adgang til indsigt er gratis
Det er som udgangspunkt gratis for dig at få indsigt. Regionen kan dog opkræve et gebyr i forhold til de administrative omkostninger ved gentagne eller overdrevne anmodninger om indsigt.
Vores oplysninger om dig skal være korrekte og ajourførte. Hvis vi har urigtige oplysninger om dig, har du ret til at få dem berigtiget. Vi skal som offentlig myndighed kunne dokumentere, hvad vi foretager os i forhold til behandlingen af dine oplysninger, så ofte vil berigtigelsen ske ved at et supplerende notat med de berigtigede oplysninger vedlægges din sag.
Hvis vi modtager en anmodning om berigtigelse fra dig, sørger vi så vidt muligt for at underrette eventuelle andre modtagere af dine personoplysninger.
Frister og klageadgang
Vi har pligt til at svare på din anmodning om berigtigelse hurtigst muligt og senest en måned efter din anmodning.
Hvis din anmodning er meget kompleks, kan fristen udvides med yderligere to måneder. Hvis vi udvider fristen, skal vi give dig besked om det senest én måned efter, vi har modtaget din anmodning. Vi har også pligt til at orientere dig om begrundelsen for at forlænge fristen.
Hvis vi ikke kan imødekomme din anmodning, skal vi underrette dig om det straks og senest en måned efter, at vi har modtaget din anmodning. Hvis vi ikke kan imødekomme din anmodning, har du mulighed for at klage til Datatilsynet.
Du har mulighed for at anmode om at få slettet dine personoplysninger hos regionen.
Du skal dog være opmærksom på, at regionen er en offentlig myndighed, og at vi derfor er forpligtede til at kunne dokumentere det grundlag, som vi har baseret en afgørelse eller en beslutning på. Vi har derfor kun i begrænset omfang adgang til at slette personoplysninger.
Sletning ved uberettiget offentliggørelse
Hvis vi uberettiget har offentliggjort personoplysninger, er vi forpligtet til at slette oplysningerne der hvor de er blevet offentliggjort. Vi er desuden forpligtet til hurtigst muligt at underrette dem, der på den måde er kommet i besiddelse af personoplysningerne og anmode dem om at slette oplysningerne.
Frister og klageadgang
Vi har pligt til at svare på din anmodning om sletning hurtigst muligt og senest en måned efter din anmodning.
Hvis din anmodning er meget kompleks, kan fristen udvides med yderligere to måneder. Hvis vi udvider fristen, skal vi give dig besked om det senest én måned efter, vi har modtaget din anmodning. Vi har også pligt til at orientere dig om begrundelsen for at forlænge fristen.
Hvis vi ikke kan imødekomme din anmodning, skal vi underrette dig om det straks og senest en måned efter, at vi har modtaget din anmodning. Hvis vi ikke kan imødekomme din anmodning, har du mulighed for at klage til Datatilsynet.
Du har i visse tilfælde ret til at få begrænset behandling af dine personoplysninger.
En ”begrænset behandling” betyder, at vi fremover kun må behandle oplysningerne med dit samtykke. Du kan dog ikke få begrænset behandlingen af dine oplysninger, hvis de er nødvendige for at gøre et retskrav gældende eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsmæssige interesser.
En anmodning om begrænsning kan vedrøre alle typer af behandling af dine personoplysninger – undtagen vores opbevaring af oplysningerne.
I særlige situationer har du som borger ret til at gøre indsigelse mod vores lovlige behandling af dine personoplysninger.
Det kan f.eks. være, hvis du har navne- og adressebeskyttelse, og derfor anmoder om, at vores behandling af oplysninger om dit navn og din adresse ophører.
Du skal være opmærksom på, at du ikke har mulighed for at gøre indsigelse, hvis personoplysningerne udelukkende behandles til videnskabelige eller statistiske formål.
Frister og klageadgang
Vi har pligt til at svare på din indsigelse hurtigst muligt, og senest en måned efter vi har modtaget den.
Hvis din indsigelse er meget kompleks, kan fristen forlænges med yderligere to måneder. Hvis vi forlænger fristen, skal vi give dig besked om det senest én måned efter, vi har modtaget din anmodning. Vi har også pligt til at orientere dig om begrundelsen for at forlænge fristen.
Hvis vi ikke kan imødekomme din indsigelse, skal vi underrette dig om det straks og senest en måned efter, at vi har modtaget indsigelsen. Hvis vi ikke kan imødekomme indsigelsen, har du mulighed for at klage til Datatilsynet.
En automatisk afgørelse er en afgørelse, som er truffet uden menneskelig indblanding. I nogle tilfælde har du ret til, at der ikke træffes automatiske afgørelser om dig.
Siden er sidst opdateret 20-03-2019.
Kontakt Region Syddanmark
Region Syddanmark | Tlf: 76 63 10 00 | CVR nr. 29190909 | Skriv til Regionen | Om hjemmesiden | Sitemap | Tilgængelighedserklæring