Region Syddanmark sender sine to testbiler til Aarhus

De to testbiler, som siden slutningen af juni har testet turister for covid-19 i det syddanske sommerland, kører mandag formiddag mod Aarhus for at assistere Region Midtjylland med at teste borgere i og omkring Aarhus. Region Syddanmark indstiller derfor testningen i det syddanske sommerland i en periode.

Aarhus og opland er i øjeblikket et af de steder i Danmark, der er hårdest ramt af coronavirus. Derfor er interessen for at blive testet for virus stærkt stigende. Det betyder, at Region Midtjylland har svært ved at nå og teste alle de borgere, som ønsker at blive testet.

Region Midtjylland her derfor bedt de øvrige regioner om assistance. Region Syddanmark har sagt ja til at hjælpe, og regionen sender derfor de to testbiler, som siden slutningen af juni har testet turister i det syddanske sommerland, til Aarhus. Bilerne, der er ombyggede ambulancer, kører mod Aarhus mandag formiddag.

Ingen testning i det syddanske sommerland i en periode

Regionrådsformand i Region Syddanmark, Stephanie Lose (V) siger:

- Region Midtjylland har bedt os om hjælp, og selvfølgelig giver vi dem så en hjælpende hånd, fordi vi lige nu ikke finder særlig mange smittede i vores region. De mange smittede i Aarhus lige nu viser, at coronavirus stadig er i blandt os, og at det derfor er meget vigtigt fortsat at følge sundhedsmyndighedernes råd om at vaske hænder og holde afstand.

Region Syddanmarks to testbiler har i første omgang lovet at hjælpe i Aarhus til og med fredag den 14. august 2020. Region Syddanmark informerer, når turister i Syddanmark igen kan blive testet i sommerlandet.

Køreplanerne for de syddanske testbiler kan findes på Region Syddanmarks hjemmeside og på regionens facebookside.

Fortsat mulighed for at blive testet

Selvom Region Syddanmarks to testbilerne kører mod Aarhus, tester regionen fortsat ved grænsen og i Billund lufthavn. Alle syddanskere kan ligeledes fortsat bestille tid til en test i de faste Testcenter Danmark telte på nettet, og bliver testet på sygehusene ved symptomer.

Borgere, der ønsker at blive testet for covid-19, kan læse mere om hvad man gør her

Stephanie Lose

Regionrådsformand