Telepsykiatrisk hjemmebehandling vinder frem i Region Syddanmark

Stadig flere syddanskere får telepsykiatrisk hjemmebehandling i stedet for ambulant behandling på en psykiatrisk afdeling, ligesom telepsykiatriske tilbud generelt er i fremgang i regionen. Derfor står udviklings- og forskningscentret Telepsykiatrisk Center i Odense nu til at få en fast plads i regionens budget.

Videokonsultationer, internetprogrammer, apps til smart phones og tablets. Sensorteknologi, virtual reality og forskellige spil.

Siden Telepsykiatrisk Center i Odense blev etableret i 2013, har der været godt gang i den telepsykiatriske udvikling i regionen.

Det er på den baggrund, at psykiatri- og socialudvalget ønsker, at Telepsykiatrisk Center i Odense, der et udviklings- og forskningscenter, skal gøres til en permanent afdeling af psykiatrisygehuset.

Indstiller fast millionbevilling til regionsrådet

Derfor har udvalget nu indstillet, at regionsrådet giver centeret en fast bevilling fra 2017 og fremefter - knap 9 millioner kroner i 2017, knap 10 millioner i 2018 og omkring 7 millioner kroner om året fra 2019 og frem.

Thies Mathiasen, DF, der er formand for psykiatri- og socialudvalget, siger:

- Telepsykiatri er en fundamental anderledes måde at tænke psykiatri på og et af vores største fokusområder. Vi vil det her. Og det vil vi, fordi telepsykiatri er et godt tilbud til borgerne, og fordi vi kan se, at vi får mere for pengene uden at gå på kompromis med kvaliteten.

Behandling i hjemmet når det passer patienten

Telepsykiatrisk behandling foregår via forskellige medier i borgernes hjem eller tæt på hjemmet.

Det drejer sig for eksempel om videokonsultationer mellem behandler og patient, internetbaseret psykoterapi, hvor patienten følger et computerprogram og bliver understøttet af en psykolog, hvor man skal gennemgå en række behandlingsmoduler eller andre tilbud, der tager udgangspunkt i, at behandlingen foregår over internettet.

Thies Mathiasen siger:

- Med telepsykiatri kan patienterne få behandling, når det passer dem bedst. Når ungerne er puttet eller efter arbejdstid. Og for regionen har det den store fordel, at det er effektivt.  Det er med andre ord win-win for begge parter.

Flere ønsker hjemmebehandling i stedet for behandling på afdelingen

Alle psykiatriske afdelinger i regionen tilbyder nu patienterne telepsykiatrisk hjemmebehandling i stedet for ambulant behandling på afdelingen, og alene i 2015 blev det til knap 500 telekonsultationer.

Centeret forventer, at det tal vil vokse til omkring 2.000 telekonsultationer i 2016.

Case: Mød Kathrine som fik hjælp

Kathrine Langhein Petersen er en af de syddanskere, der har gennemgået et telepsykiatrisk behandlingsforløb for angst.

Du kan læse om Kathrines behandlingsforløb i regionens magasin, Sund i Syd, hvor hun medvirkede i nr. 1, 2016. Se side 10-11 (PDF).

Video: Se film om telepsykiatrisk behandling

Fakta om Telepsykiatrisk Center

Udviklings- og forskningscentret Telepsykiatrisk Center er en del af Psykiatrien i Region Syddanmark og det første af sin slags i Danmark. Udenlandske erfaringer peger på, at der er et stort potentiale i at anvende teleløsninger i psykiatrien, og at det kan ske, uden at man går på kompromis med kvaliteten i behandlingen.

Centeret åbnede officielt 15. november 2013. Siden start har centeret igangsat og medvirket i patientrettede initiativer og projekter, som regel i samarbejde med kliniske afdelinger i psykiatrisygehuset eller eksterne partnere, hvoraf flere også bidrager med ekstern finansiering.

Centeret har blandt andet etableret et behandlingstilbud, der tilbyder behandling via internettet til patienter, der lider af angst eller let til moderat depression.

Fra 1. marts 2015 til 22. januar 2016 er der omkring 200 syddanske patienter, der har fået behandling for depression og angst.