Motionister tyvstarter på den syd- og sønderjyske Tour de France-rute

29. maj prøver flere end 2.500 motionister kræfter med hele eller dele af 3. etape af Tour de France 2022, der går fra Vejle til Sønderborg. Region Syddanmark har støttet cykelløbet Tour de Syd med 300.000 kr.

Søndag den 29. maj vil der kunne ses en del flere cyklister end normalt på de syd- og sønderjyske veje.

Flere end 2.500 motionister har nemlig meldt sig til at køre hele eller dele af 3. etape af Tour de France 2022, der starter i Vejle og slutter i Sønderborg. Tour de Syd, som cykelløbet hedder, er arrangeret af foreningen Kultur i Syd og er bl.a. støttet af Region Syddanmark med 300.000 kr.

Om baggrunden for at støtte Tour de Syd siger regionsrådsformand Stephanie Lose (V):

- I Region Syddanmark har vi en ambition om at få flere borgere til at tage cyklen. Det er bl.a. derfor, vi oprettede en temapulje om bevægelse i hele regionen, hvor arrangører blandt andet kunne søge støtte til projekter og arrangementer, der bidrager til at få syddanskerne op på cyklen. Tour de Syd bidrager til denne ambition, samtidig med at det udbreder kendskabet til Tour de France, som Region Syddanmark også bidrager til afholdelsen af. Cykelløbet leverer på den måde ind til to af vores fokusområder på samme tid.

Start i flere byer

Deltagere kan vælge at starte enten i Vejle, Kolding, Haderslev, Aabenraa eller Gråsten. Uanset startby er målet Mølleparken i Sønderborg, hvor der vil være fuld gang i en cykelfestival.

Formand for Udvalget for Regional Udvikling i Region Syddanmark Michael Nielsen (K) siger:

- Tour de Syd synliggør og involverer borgerne i en af de helt store kulturelle og sportslige begivenheder, som Region Syddanmark også har støttet tiltrækningen af. Motionsløbet synliggør rutens kulturhistoriske fyrtårne og dens natur, og løbet gør dermed oplevelsen af Tour de France-begivenheden mere nærværende og genkendelig for deltagerne. I modsætning til Tour de France er der i Tour de Syd ikke fokus på konkurrenceelementet, men på gennemførsel, og alle er velkomne – uanset cykeltype. Det håber jeg, rigtig mange vil benytte sig af.

Den ”rigtige” etape – altså den, der køres i Tour de France-regi – løber af stablen 3. juli 2022.

Fakta om Tour de Syd

• Tour de Syd er et enkeltdags motionscykelløb, der afholdes 29. maj.
  • Deltagere kan vælge at cykle fra enten Vejle, Kolding, Haderslev, Aabenraa eller Gråsten til Sønderborg.
  • Formålet er at give borgerne en unik mulighed for at prøve at køre på de samme veje, som de professionelle ryttere gør i 3. juli 2022.
  • Løbet er ikke en konkurrence – der er fokus på gennemkørsel.
  • Løbet sætter fokus på cykling, motion og sundhed og giver mulighed for at opleve den natur og kultur, der findes i regionen.
  • Læs mere om Tour de Syd på http://tourdesyd.dk/