Større udkaldsradius for hjerteløbere giver mening i Syddanmark

TrygFonden har sammen med regionerne besluttet at udvide den radius, som frivillige hjerteløbere kan blive alarmeret i, hvis nogen får hjertestop i nærheden. Hidtil har man alarmeret hjerteløbere i en radius af 1,8 kilometer fra personen med hjertestop. Fremover udvides det til 5 kilometer. Det er godt nyt, siger formanden for præhospitaludvalget i Region Syddanmark.

Flere end 16.000 syddanskere er hjerteløbere. Det betyder, at de hvert øjeblik kan blive alarmeret af AMK Vagtcentralen, fordi en person tæt på dem har fået hjertestop.

Nu bliver begrebet ”tæt på” udvidet. Hidtil er hjerteløberne nemlig blevet alarmeret i en radius af 1,8 kilometer fra personen med hjertestop. Det bliver nu udvidet, så hjerteløbere inden for 5 kilometer bliver alarmeret.

Det er godt nyt, siger formanden for Region Syddanmarks præhospitaludvalg, Mads Skau (V), der selv er frivillig hjerteløber:

- Det har været et stort ønske fra Region Syddanmark, at udkaldsradiussen for hjerteløbere bliver øget fra de 1,8 km. Den længere udkaldsradius vil give bedre mulighed for, at der kommer hjerteløbere ud til hjertestop i landområder. Særligt i de mere tyndt befolkede områder. Men det bliver spændende at se på TrygFondens data, hvilken betydning en udkaldsradius på 5 kilometer helt konkret får. I Region Syddanmark har vi gode erfaringer fra vores tidligere førstehjælpsprojekt Danmark Redder Liv, hvor udkaldsradiussen var netop fem kilometer.

Giver radius bedre overlevelse?

Når AMK-vagtcentralen alarmerer hjerteløbere, er der op til 20 hjerteløbere i udkaldsradiussen, der bliver alarmeret. De kan vælge at acceptere alarmen eller takke nej, hvis de ikke har mulighed for at hjælpe. De, der accepterer, vil enten blive sendt direkte til personen med hjertestop eller blive bedt om at hente hjertestarter og bringe den til stedet. Der kommer i gennemsnit 4 – 5 hjerteløbere ud til et hjertestop.

Mads Skau siger:

- Det kan jo virke logisk at sige, at jo større radius, jo flere hjerteløbere kan hjælpe. Det spændende bliver, om de frivillige i gennemsnit vil nå hurtigere frem, eller hvor mange flere frivillige førstehjælpere, der når frem, når AMK Vagtcentralen alarmerer. Hurtig hjælp er afgørende, så derfor kan det være svært at spå om, hvad radius betyder for overlevelsen. Det er noget af det, som de forskere, der er tilknyttet hjerteløberprojektet vil kigge på, og det er jeg rigtig glad for, at de gør.