Ny lægelig direktør på Sydvestjysk Sygehus

Region Syddanmark har ansat Anna-Marie Bloch Münster som ny lægelig direktør på Sydvestjysk Sygehus.

Et enigt ansættelsesudvalg har peget på 52-årige Anna-Marie Bloch Münster som ny lægelig direktør på Sydvestjysk Sygehus, der omfatter sygehusene i Esbjerg og Grindsted og veneklinikken i Brørup.

Anna-Marie Bloch Münster er uddannet læge med speciale i klinisk biokemi og kommer fra en stilling som forskningsleder ved Enheden for Tromboseforskning og konstitueret ledende overlæge på Sydvestjysk Sygehus.

Anna-Marie Bloch Münster har mere end ti års erfaring med ledelse i forskellige stillinger som overlæge og ledende overlæge på en lang række sygehuse i Jylland.

Regionsdirektør Jane Kraglund, der bliver Anna-Marie Bloch Münsters nærmeste leder, siger:

- Anna-Marie Bloch Münster er et energibundt. Hun brænder for Sydvestjysk Sygehus og har store ambitioner på sygehusets og patienternes vegne. En vigtig opgave for hende bliver at være med til at forme den nye lægeuddannelse på sygehuset. Hun har stor erfaring med forskning, og jeg er ikke i tvivl om, at hun i den grad kan bidrage til at styrke sygehusets profil på den front. Jeg ser frem til samarbejdet med Anna-Marie Bloch Münster.

Afløser Alan Kimper-Karl

Som lægelig direktør på Sydvestjysk Sygehus afløser Anna-Marie Bloch Münster Alan Kimper-Karl, som midt i november stoppede i jobbet for at indtræde som partner i Privathospitalet H. C. Andersen Klinikken i Odense.

I sit nye job får Anna-Marie Bloch Münster sammen med administrerende sygehusdirektør Per Busk og sygeplejefaglig direktør Susanne Lauth det overordnede ansvar for ledelsen af Sydvestjysk Sygehus.

Alle direktører i direktionen på Sydvestjysk Sygehus refererer direkte til regionsdirektør Jane Kraglund.

Per Busk siger:

- I direktionen glæder vi os til at komme til at arbejde endnu tættere sammen med Anna-Marie Bloch Münster. Anna-Marie har lang erfaring som ledende overlæge på laboratorieområdet her og på flere andre sygehuse. Her på sygehuset er hun kendt og værdsat som en dygtig leder, som skaber resultater. Udover sin ledelseskarriere har Anna-Marie stor forskningserfaring. Kombinationen af ledelse og forskning gør hende til et oplagt valg som lægelig direktør på Sydvestjysk Sygehus.

Kender sygehuset rigtig godt

Anna-Marie Bloch Münster kender Sydvestjysk Sygehus særdeles godt, fordi hun stort set har taget hele sin medicinske grund- og forskeruddannelse på sygehuset. Derudover har hun igennem de seneste to år har været tilbage på sygehuset som overlæge og forskningsleder.

Anna-Marie Bloch Münster siger:

- Jeg er stolt af vores sygehus. Derfor ønsker jeg at stille mig til rådighed for sygehusets fortsatte udvikling. Jeg vil gerne bidrage til at indfri sygehusets ambitioner på patienternes og medarbejdernes vegne. Jeg vil have fokus på at styrke vores i forvejen stærke faglige kliniske profil og på at fastholde vores dygtige medarbejdere. Forskningen er en hjertesag for mig, og jeg glæder mig meget til at være med til at opbygge lægeuddannelsen på sygehuset, hvor de første kandidatstuderende forventes at begynde i sommeren 2022.

Anna-Marie Bloch Münster begynder i jobbet den 1. januar 2019.

Fakta om Anna-Marie Bloch Münster i uddrag
2017-2018: Forskningsleder ved Enheden for Tromboseforskning og konstitueret ledende overlæge

2009-2017: Ledende overlæge på forskellige afdelinger på Aalborg Sygehus, Aarhus
Universitetshospital og Hospitalsenheden Vest.

2007-2009: Overlæge, Klinisk Biokemisk Afdeling, Sydvestjysk Sygehus.

2005: Speciallæge i Klinisk Biokemi, Sydvestjysk Sygehus.

1992-2005: Reservelæge og 1. reservelæge på afdelinger på sygehusene i Grindsted, Svendborg, Odense og Esbjerg.

1992: Cand. med. fra Odense Universitet.

Anna-Marie Bloch Münster bor i Esbjerg og er gift med Henrik Münster. Sammen har de to drenge på 19 og 24 år.

Fakta om Sydvestjysk Sygehus

Sydvestjysk Sygehus har et samlet budget på cirka 1,9 mia. kr., og sygehuset beskæftiger cirka 2.700 medarbejdere omregnet til fuldtidsstillinger.

Sydvestjysk Sygehus består af akutsygehuset i Esbjerg, specialsygehuset i Grindsted og veneklinikken på Brørup Sundhedscenter.

Regionsdirektør Jane Kraglund, Region Syddanmark,

Administrerende sygehusdirektør Per Busk, Sydvestjysk Sygehus, mobil 21 72 66 87

Ny lægelig direktør Anna-Marie Bloch Münster, Sydvestjysk Sygehus, mobil 20 92 64 44

Foto af Anna-Marie Bloch Münster