Region takkede tre stifter for kirkerum

Ved en markering i Odense i dag overrakte Fyens, Haderslev og Ribe Stifter et gavebrev til Region Syddanmark til et kirkerum på Nyt OUH, og regionen takkede for gaven.

Omkring 50 deltagere var mødt op til markeringen, hvor biskop i Fyens Stift Tine Lindhardt på vegne af de tre stifter overrakte gavebrevet til regionsrådsformand Stephanie Lose (V).

Markeringen fandt sted i kirkesalen på Odense Universitetshospital, hvor deltagerne også havde mulighed for at se tegninger af, hvordan kirkerummet på Nyt OUH kommer til at se ud.

Donationen fra de tre stifter er på cirka 6,8 mio. kroner. Pengene skal bruges til et kirkerum og diverse hjælpelokaler på i alt cirka 100 kvadratmeter på det nye universitetshospital.

Kirkerummet skal stå færdigt samtidig med, at det nye sygehus slår dørene op. Der blev taget første spadestik til det nye universitetshospital i april måned, og forberedelserne til byggeriet er så småt gået i gang. Nyt OUH bliver Danmarks største helt nye sygehus.

Et kirkerum til styrke og trøst

Om kirkerummet på Nyt OUH siger biskop Tine Lindhardt:

”Sygdom og død vender op og ned på ens liv, og i den forbindelse får kirkegang, sjælesorg og samtaler om eksistentielle og åndelige spørgsmål ofte en større rolle. Da kan det være godt at komme i et rum, man kender – med alter, døbefont og prædikestol. Et rum, hvor der billedligt talt er højt til loftet, og hvor ens hele liv kan rummes til styrke og trøst.”

Både Tine Lindhardt og Stephanie Lose holdt tale ved markeringen, og om donationen fra stifterne siger regionsrådsformand Stephanie Lose:

”Et bredt flertal i regionsrådet har valgt at takke ja til gaven fra de tre stifter. Det er en flot gave. Kirkerummet bliver et fint og godt supplement til de muligheder for religiøse aktiviteter, vi allerede har planlagt på vores nye sygehus.”

Udover kirkesalen er Nyt OUH planlagt med et reflektionsrum, et kapel og et ceremonirum i tilknytning til kapellet. Det samlede areal for disse rum er lidt mere end 150 kvadratmeter.

Skæld ud til Gud

Ved markeringen talte også Pia Haakonsen, der til dagligt arbejder som sygeplejerske på Rigshospitalet. Pia Haakonsen er tidlige kræftpatient, og hun fortalte om, hvordan hun som kræftpatient begyndte at skælde ud på Gud, selvom hun ikke troede på ham. Om sit møde med kirkerummet på sygehuset sagde hun:

”Jeg husker oplevelsen af at komme ind i et rum, hvor jeg på et og samme sted blev omfavnet af stilhed og varme. Jeg kan ikke forklare hvorfor, men her følte jeg mig tryg, og her kunne jeg for første gang græde og føle mig ked af det over det, der var hændt mig.”

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V), Region Syddanmark,

Biskop Tine Lindhardt, Fyens Stift, tili@km.dk, mobil 20 13 78 35