Stordriftsfordele i ny Lillebæltsbro

Syddansk Mobilitetsråd er tilfreds med, at de kommende hurtige tog mellem de største danske byer også får stop i Trekantområdet. Rådet beder dog samtidig transportministeren om at regne på gevinsterne ved en to-i-én bro over Lillebælt.

Der er rigtig god grund til at se nærmere på en ny Lillebæltsbro, når den store plan for hurtige tog rulles ud. Det mener medlemmerne af Syddansk Mobilitetsråd, som på et møde tirsdag blev enige om at opfordre transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) til at regne på alternativer til den planlagte bro gennem et fredet Natura 2000-beskyttet område ved Vejle.

- Vi mener, at der er bedre økonomi for samfundet i at lave en kombineret vej- og togbro over Lillebælt frem for at se på bane og vej hver for sig. For selv om man vælger at bygge en togbro over Vejle Fjord, slipper man ikke for at skulle bygge en ny bro over Lillebælt om nogle år, når den nuværende kapacitet er brugt op. Derfor opfordrer vi ministeren til at regne på, om det ikke er smartere at lave en to-i-én løsning her og nu, siger formand for Syddansk Mobilitetsråd, regionsrådsformand Carl Holst (V).

Stop i Trekantområdet

Mobilitetsrådet medlemmer glæder sig samtidig over, at ministeren har lyttet til ønskerne om, at de hurtige tog i Timemodellen får stop i Trekantområdet. De øst-vestgående hurtigtog mellem København og Esbjerg vil få stop i Kolding, mens togene mellem Odense og Aarhus kommer til at standse i Fredericia, Vejle og Horsens.

Borgerne i Trekantområdet behøver altså ikke længere bekymre sig om, at fremtidens hurtige tog kører forbi i horisonten. Det fik de sydjyske borgmestre lovning på, da de mødtes med transportministeren og regionsrådsformanden mandag.

- Den oprindelige plan lagde op til, at togene skulle køre mellem de fire største byer i landet uden stop. Så vi er godt tilfredse med udsigten til, at hurtigtogene også kommer til standsning i Trekantområdet, hvor der bor og pendler rigtig mange mennesker. Det ville have været en stor fejl at køre uden om Trekantområdet, mener mobilitetsrådsformanden med henvisning til de mange tusinde daglige rejsende fra Kolding, Fredericia og Vejle.