Værftsarbejderne skal med på den grønne bølge

Nu skal det undersøges, hvordan værftsarbejdere kan omskoles til at bygge hav-vindmøller og andet indenfor den grønne offshore industri.

Den viden, som værftsarbejderne på Lindø ligger inde med, kan blive værdifuld, når skibene afløses af grøn offshore energi.

De nye opgaver betyder samtidig, at der er behov for omskoling af arbejdskraften. Nu skal et projekt med 2,1 mio. kr. i støtte fra Syddansk Vækstforum kortlægge, hvad det kræver af viden for at kunne arbejde med grøn offshore energi.

- Der er ingen tvivl om, at der i årene frem kommer mange nye arbejdspladser inden for grøn offshore. Netop derfor er det vigtigt, at vi har fokus på at skaffe den bedst mulige arbejdskraft, og vi vil bygge videre på den viden, der allerede er til stede, siger Carl Holst, regionsrådsformand (V), og formand for Syddansk Vækstforum.

Planen er, at det store værft omdannes til et internationalt testcenter for energiinstallationer til havs, hvor der blandt andet bygges og udvikles nye offshore fundamenter og bølgekraftanlæg.

Testcenteret får brug for dele af den arbejdskraft, som bliver frigjort på Lindø over de næste to år, men det er ikke sikkert, at f.eks. en svejser fra værftet direkte kan bruge sine evner, når der skal laves fundamenter til havvindmøller. Derfor er der brug for efteruddannelse.

Pengene til projektet hentes fra Syddansk Vækstforums særlige akutpulje på 15 mio. kr., som er oprettet for at hjælpe virksomhederne i kriseramte områder med omstilling til nye forretningsområder.

Projektet understøtter den eksisterende vækstplan for Lindø-Fyn, som er udarbejdet i et samarbejde mellem Region Syddanmark, Odense Kommune og Kerteminde Kommune.

Fakta om projektet:

Projektet har et budget på 3 mio. kr. Heraf er de 2,1 mio. kr. regionale erhvervsudviklingsmidler fra Syddansk Vækstforum.

Projektparter:

LORC, Dansk Metal, Ingeniørforeningen IDA

Formål:

Projektet skal sikre en fastholdelse og videreudvikling af Lindø-ansattes know-how og imødekomme virksomhedernes behov i forbindelse med omstilling fra skibsbygning til grøn offshore energi på Lindø og omegn.