Region Syddanmark sender flere akutbiler og lægebiler på vejene

Torsdag 14. januar fejrer Region Syddanmark indvielsen af tre døgndækkende akutbiler og lægebiler. Denne gang gælder det Rødding, Grindsted og Kolding. Indvielsen er et led i Region Syddanmarks såkaldte præhospitale indsats, der handler om at sende flere akutbiler og lægebiler på vejene.

Tryghed for borgeren

- Vi skal alle som borgere have tryghed for, at hjælpen er nær, uanset om der er et akutsygehus tæt på eller ej. Derfor sender vi flere lægebiler, akutbiler og ambulancer på vejene. Det er nemlig vigtigt, at hjælpen er hurtigt fremme og at ekspertisen er der, hvor skaden er sket, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Planen blev skudt i gang i september måned sidste år med syv indvielser af ambulanceberedskaber, læge- og akutbiler forskellige steder i regionen. Oprustningen af den såkaldte præhospitale indsats fortsætter nu ved, at der fra januar måned indsættes akutbiler i Grindsted og Rødding. Og i Kolding oprettes en døgndækket lægebil med direkte tilknytning til sygehuset i Kolding.

Indvielsen af de tre nye biler fejres torsdag 14. januar i form af tre arrangementer i de pågældende byer.

Flere ændringer på vej

Senere på året, i februar måned, bliver akutbilen på Langeland bemandet med en paramediciner. I maj måned fortsætter oprustningen, da akutbilen i Sønderborg gøres døgndækkende. I den forbindelse ændres bemandingen på akutbilerne i Sønderborg og Haderslev ved at de bemandes med én paramediciner.

Fakta

1. september 2009 trådte en ny aftale i kraft mellem Region Syddanmark og Falck. Aftalen betyder, at Falck er operatør på al ambulancekørsel og liggende transport. Falck driver også Region Syddanmarks nye vagtcentral i Odense.

Flere lægebiler, akutbiler og ambulancer, den såkaldte præhospitale indsats, skal sikre bedre behandling på skadesstedet overalt i Region Syddanmark. De første minutter efter en ulykke kan nemlig være afgørende for, hvordan man klarer sig.

Oprustningen sker blandt andet som følge af, at specialerne og kompetencerne samles på sygehusene i Region Syddanmark. Det betyder, at afstandene mellem akutsygehusene bliver længere. Derfor er det vigtigt, at den livgivende hjælp starter så hurtigt som muligt, allerede på skadesstedet.

En akutbil er bemandet med en såkaldt paramediciner. Det er en specialuddannet redder. En lægebil er bemandet med speciallæger. Ambulancen henter den syge og bringer hurtigt den syge til nærmeste sygehus.

I september måned sidste år blev følgende beredskab sat ind:
Akutbiler i Faaborg og Skærbæk.
Lægebil i Esbjerg.
Ambulanceberedskaber i Billund, Løgumkloster, Tinglev og Vojens.

Desuden blev lægebilen i Svendborg gjort døgndækkende og indvielsen af den nye vagtcentral i Odense blev fejret.