Fælles rygeregler for pårørende, patienter og brugere

Der er normalt garanti for en god diskussion, når regler for røg er på dagsordenen. Således også da regionsrådet i mandags diskuterede fælles rygepolitik.

Alligevel endte det med at et bredt flertal i rådet stemte for en række fælles røg-retningslinier.

Hovedreglen er, at det ikke er tilladt at ryge indendørs på regionens sygehuse og andre institutioner. Med enkelte undtagelser, vil det stadig være tilladt at ryge på udendørsarealer. Dog bliver der rygeforbud foran indgangene til sygehuse, institutioner og andre af regionens matrikler. Allerede etablerede rygerum kan bevares, mens nybyggerier vil blive etableret uden rygerum.

- Det er på tide, at vi får nogle fælles regler for hvor vi må ryge på vores sygehuse, så det ikke er op til en personlig holdning, eller en lokal ledelse, at bestemme, sagde Anita Kjøng-Rasmussen (L), blandt andet, da hun åbnede debatten i regionsrådssalen.

Anita Kjøng-Rasmussen var en af initiativtagerne til forslaget om ens rygeregler på regionens sygehuse og institutioner. Lokallisten havde stillet tre ændringsforslag til det notat, der var på dagsordenen. Ændringsforslagene var der dog ikke flertal for.

- Hvis manglen på både rygekabiner og overdækkede udendørs arealer, kan få en til at ryge to gange mindre, så har vi opnået noget fornuftigt, argumenterede ikke-ryger Kristian Grønbæk Andersen (R).

- Dem der kender mig, vil ikke blive overrasket over, at jeg er lodret uenig med Kristian Grønbæk. Det kan ikke passe, at man skal tvinges efter de principper. For mig, er min pibe tobak, også et spørgsmål om livskvalitet, sagde Ib Madsen (S).

Regionsrådsformand Carl Holst (V), rundede debatten af:

- Jeg synes forslaget til den fælles politik rammer rigtigt - uden at være for firkantet. Der er plads til, at f.eks. en patient i en terminalfase kan få lov til at ryge. Personalet har muligheden for, at udvise den konduite der i særlige tilfælde kan være brug for.

Det skal understreges, at den fælles rygepolitik ikke gælder for de ansatte i regionen, men kun for patienter, brugere og pårørende. Rygepolitikken for ansatte er fastlagt i regionens hovedudvalgs udmøntning af ”lov om røgfri miljøer”.