Hjemmemonitorering til gravide med komplikationer

Ny teknologi i form af et nyt CTG-apparat gør det muligt for flere gravide at blive monitoreret med CTG hjemmefra

I daglig tale hedder det ”at få kørt en strimmel”, når en gravid kvinde får målt sit eget og sit ufødte barns hjertelyd. På fagsprog hedder det en CTG-måling, og det er en rigtig vigtig undersøgelse, hvis den gravide rammes af komplikationer med risiko for mor eller barn.

I sensommeren 2019 begyndte et tværregionalt samarbejde om anskaffelse af et nyt CTG-apparat egnet til hjemmemonitorering, da en tidligere leverandør er stoppet med at producere et lignende apparat. Det har nu resulteret i, at den hollandske producent Nemo Healthcare har vundet udbuddet og skal levere til alle fem regioner. Det er Syddansk Sundhedsinnovation i Region Syddanmark, der har haft ansvaret for udbuddet.

Indlagt i fred - derhjemme

Hjemmemonitorering foregår ved, at den gravide med komplikationer får et bærbart CTG-apparat med hjem. Med apparatet kan hun foretage CTG-målinger af barnets og sin egen hjertelyd. I stedet for at skulle til ekstra kontroller på sygehuset, kan den gravide monitorere sin egen og fostrets tilstand i hjemmet og indsende målingerne direkte til hospitalet via en iPad, som er koblet til apparatet.

Chefjordemoder på Sygehus Lillebælt i Region Syddanmark Anne Uller glæder sig til, at de snart kan koble hjemmemonitorering med CTG på dét, de allerede tilbyder af hjemmemåling, i form af blodtryksmåling og test af urin:

- Det er tanken, at man kan være indlagt i fred derhjemme. Sikringen af, at mor og barn har det godt, kan vi gøre så meget bedre med det her nye udstyr. Det er rigtig godt i en tid, hvor vi gerne vil være mere digitale og samtidig styrke den individuelle behandling. Her er graviditetsområdet oplagt, fordi målgruppen er yderst kompetente digitalt.

Stærkt samarbejde på tværs af landet

Potentialet for hjemmemonitorering af gravide er stort. Professor Olav Bennike Bjørn Petersen har landets største ekspertise inden for forskning i hjemmemonitorering af gravide fra sin tid i Region Midtjylland, hvor de har data på over 400 hjemmemonitorerede gravide. Nu har han sit virke på Institut for Klinisk Medicin på Rigshospitalet:

- Jeg er glad for, at vi igen får adgang til udstyr til hjemmemonitorering. Det her udstyr er udviklet af et innovativt hollandsk firma, som mestrer den svære kunst at monitorere barnets hjerterytme, og de er langt fremme med nye ideer. Det er forhåbningen, at det nye udstyr i fremtiden vil kunne bruges til tvillinger og til fostre, som har uregelmæssig hjertepuls, samt måske også til kvinder, som er truet af for tidlig fødsel.

Olav Bennike Bjørn Petersen glæder sig også over, at læger, jordemødre, medicoteknikere og it-folk fra alle fem regioner har samarbejdet om at vælge det bedste produkt:

- Vi kan nå rigtig langt, når vi arbejder sammen og kan dele vores og de gravides erfaringer med udstyret på tværs af regionerne.

Danmark er firstmovers på hjemmemonitorering

Danmark er med i front, når det gælder hjemmemonitorering af gravide med CTG-udstyr, som endnu ikke er særlig udbredt i Europa. Efter en lang udbudsproces, som blandt andet har været forsinket af coronasituationen, er vinderen af udbuddet det hollandske firma Nemo Healthcare. Administrerende direktør i Nemo Healtcare Michael Manuel ser frem til samarbejdet med de danske jordemødre og fødselslæger:

- Vi har arbejdet i mere end 10 år på udviklingen af føtale overvågningssystemer, der kombinerer kvalitet og komfort til mor og barn, og som er alsidige i brug. Vores systemer muliggør overvågning af mor og det ufødte barn både på hospitalet og derhjemme. Jeg er meget stolt af, at vores teknologi, vores drivkraft til innovation og kvaliteten af vores team er blevet anerkendt af alle fem regioner i Danmark ved valget af Nemo Healthcare som foretrukken leverandør til hjemmemonitorering med CTG.

Anvendelsen af det nye produkt til hjemmemonitorering af gravide starter op i tredje kvartal 2021. Tilbuddet kommer til at gælde alle fødeafdelinger i Region Syddanmark.

Yderligere oplysninger:

Projektleder Lise Ringkvist, Syddansk Sundhedsinnovation, tlf. 2924 8981
Chefjordemoder Anne Uller, Sygehus Lillebælt, tlf. 4042 3062
Olav Bennike Bjørn Petersen, professor i føtalmedicin, Ph.D., Rigshospitalet, tlf. 4033 1158