Flere akutbiler på vejene

Den 1. september 2009 sendte Region Syddanmark flere lægebiler, akutbiler og ambulancer på vejene. Den såkaldte præhospitale oprustning er en del af Region Syddanmarks nye aftale med Falck om en bedre dækning i regionen.

Det blev i denne uge fejret med indvielser flere steder i Region Syddanmark.

I Fåborg på Fyn og i Skærbæk i Sønderjylland kunne man fejre, at man begge steder nu har fået en akutbil.

Faaborg: Akutbil kørte fra indvielse

På Falck-stationen i Faaborg måtte en ny akutbil gå glip af sin egen indvielse. Netop som regionsrådsformand Carl Holst (V) skulle til at klippe den røde snor til indvielsen, blev den nye neongule akutbil kaldt ud.

- Tillykke med den nye akutbil. Den er her ikke lige nu, fordi den lige er kørt af sted. Det har den allerede gjort otte gange, og det viser, at den har imødekommet et behov. Den nye akutbil skaber tryghed, sagde Carl Holst i sin tale.

Akutbil i Fåborg indvies Onsdag den 2. september blev akutbilen i Faaborg indviet,  hvor regionsrådsformand Carl Holst, til højre klippede snoren. Her sammen med regionsdirektør i Falck Erik Møberg. Fotos:  Jørgen Diswal

Akutbil i Fåborg indvies Onsdag den 2. september blev akutbilen i Faaborg indviet, hvor regionsrådsformand Carl Holst, til højre klippede snoren. Her sammen med regionsdirektør i Falck Erik Møberg. Fotos: Jørgen Diswal

Skærbæk: Vi har svært ved at få armene ned

I Skærbæk den 3. september tog regionsrådsformand Carl Holst (V) saksen i hånden og klippede snoren til akutbilen. Inden da fortalte han lidt om baggrunden for den præhospitale indsats:

- Vi er rigtig glade og stolte i regionsrådet over det, der sker i disse dage. Vi har ønsket at fremtidssikre sygehusene ved at samle specialerne på sygehusene. Samtidig har vi været bevidste om, at vi må opretholde trygheden for borgeren: Bevidstheden om at hjælpen er nær, når uheldet er ude. Den skaber vi ved at være ude på stedet, når skaden er sket, sagde Carl Holst.

Akutbil indvies i Skærbæk Snoren til akutbilen blev klippet i Skærbæk torsdag den  3. september 2009.

Akutbil indvies i Skærbæk Snoren til akutbilen blev klippet i Skærbæk torsdag den 3. september 2009.

Det var også en glad og stolt borgmester, der var mødt frem til Skærbæk:

- Vi har meget svært ved at få armene ned. Tryghed er vigtigt for borgerne og med den døgndækkende akutbil må jeg sige: Vi er rigtig godt dækket ind i Tønder Kommune. Det er vi stolte af. Tillykke til os alle sammen, sagde borgmester i Tønder Kommune, Laurids Rudebeck.

Borgmester i Tønder Kommune, Laurids Rudebeck holder tale i Skærbæk. Vi er rigtig godt dækket ind i Tønder Kommune. Det er vi stolte af.  Vi har meget svært ved at få armene ned, sagde borgmester i  Tønder Kommune, Laurids Rudebeck.

Borgmester i Tønder Kommune, Laurids Rudebeck holder tale i Skærbæk. Vi er rigtig godt dækket ind i Tønder Kommune. Det er vi stolte af. Vi har meget svært ved at få armene ned, sagde borgmester i Tønder Kommune, Laurids Rudebeck.

Regionsdirektør i Falck, Erik Møberg, kaldte Region Syddanmarks præhospitale plan for en tre-trinsraket og det mente han i bogstaveligste forstand: Det er gået stærkt og planen fungerer fra dag et. Samtidig takkede han Region Syddanmark og øvrige samarbejdspartnere for det gode samarbejde:

- Region Syddanmark har udvist stor forudseenhed ved at tænke, at borgerne kommer i første række og at de skal serviceres. Indsatsen sker der, hvor borgerne mærker det og hvor der er brug for hjælp. Det er en plan, der gør en forskel for borgerne, og det vil kunne mærkes, sagde Erik Møberg.

Carl Holst taler i Skærbæk under indvielse af akutbil Vi har ønsket at fremtidssikre sygehusene ved at samle  specialerne på sygehusene. Samtidig har vi været bevidste om,  at vi må opretholde trygheden for borgeren, sagde regionsråds- formand Carl Holst.

Carl Holst taler i Skærbæk under indvielse af akutbil Vi har ønsket at fremtidssikre sygehusene ved at samle specialerne på sygehusene. Samtidig har vi været bevidste om, at vi må opretholde trygheden for borgeren, sagde regionsråds- formand Carl Holst.

En akutbil er bemandet med en såkaldt paramediciner, som er en specialuddannet redder.

Akutbil vises frem Fremvisning af akutbil.

hanne.kopp@regionsyddanmark.dk