Udenlandske praksislæger til yderområderne

Region Syddanmark styrker indsatsen i yderområderne og ansætter nu for første gang alment praktiserende læger fra Tyskland og Østrig.

10 læger fra Tyskland og Østrig kommer i weekenden på besøg hos Region Syddanmark. Her skal de møde 10 danske praktiserende læger fra regionens yderområder, som er parat til at indgå kompagniskab med de udenlandske kollegaer. Ambitionen er, at samarbejdet skal være med til at sikre, at borgerne i Region Syddanmarks yderområder også i fremtiden har en solid lægebemanding.

- Vi har gode erfaringer med at rekruttere udenlandske medarbejdere til vores sygehuse. Men vi gør også noget ekstraordinært for yderområderne i regionen, hvor der er mangel på læger. Derfor tager vi nu de praktiserende læger med i vores arbejde med at rekruttere udenlandsk personale, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Manglen på læger har de seneste år ramt hårdt i yderområderne, hvor man har haft vanskeligt ved at tiltrække det nødvendige antal læger.

Hurtigt i gang

Planen er, at de første praktiserende fra Tyskland og Østrig skal ansættes med start allerede fra 1. juli 2009.

De 10 læger fra Tyskland og Østrig er alle speciallæger med erfaring fra almen praksis. Forskellene i hvervet som praktiserende læge syd for grænsen og i Danmark gør dog, at der vil være læger, der har brug for ekstra uddannelse, før de kan indgå som fuldbyrdet praksislæge i Danmark.

Lægerne bliver i første omgang tilbudt ansættelse i 14 måneder. De første to måneder er et intensivt sprogundervisningsforløb og herefter introduceres de langsomt til den praksis, hvor de næste 12 måneders ansættelse vil foregå. Samtidig fortsætter de med deres sprogundervisning. Efter de 14 måneder vil både de tyske og danske læger vurdere, om der er basis for enten en egentlig overtagelse af praksis, et kompagniskab eller fortsat ansættelse.

FAKTA:

De praktiserende læger, der medvirker fra Region Syddanmark, er placeret i Ærøskøbing, Nordborg, Tønder, Skærbæk, Aabenraa, Oksbøl, Ølgod og Nørre Nebel.

De tyske og østrigske læger vil under weekendens besøg være indlogeret med deres ægtefælle/partner på Sandbjerg Gods ved Sønderborg. Her vil lægerne bl.a. møde de danske praktiserende læger, få information om vilkårene som praksislæge i Danmark, og om det forløb, Region Syddanmark har planlagt til dem. Work in Denmark deltager med information om forhold som skat, uddannelse, levevilkår m.m. og vil tilbyde at tale jobmuligheder for evt. medfølgende partnere/ægtefæller.

Yderligere oplysninger fås hos:

Regionsrådsformand Carl Holst (V), mobil: 40 32 52 10.
Afdelingschef Annette Lunde Stougaard, HR Rekruttering, mobil: 29 20 11 94.