Regionerne får ny central patologi- og genetikdatabank

Danske Regioner har indgået kontrakt med it-virksomheden CGI om etablering af en tværregional patologi- og genetikdatabank.

I 2022 vil alle Danmarks fem regioner have adgang til en fælles patologi- og genetikdatabank. Det står klart, efter Danske Regioner har indgået en kontrakt med it-virksomheden CGI.

Databanken vil erstatte den nuværende Patobank og vil bl.a. håndtere registrering af og svar på eksempelvis vævsprøver. Samtidig vil databanken også give sundhedsmedarbejdere og forskere mulighed for at udtrække informationer om prøverne på tværs af de fem regioner.

Lægelig direktør på Odense Universitetshospital Kim Brixen, der også er formand for databankens arbejdsgruppe, siger:

- Med den nye databank får vores nuværende patologibank et tiltrængt teknisk løft, så den kan arbejde bedre sammen med vores øvrige systemer – herunder sundhed.dk. Samtidig får vi tilføjet en central genetikdatabank, som også vil indeholde et statistikmodul, der gør det lettere for forskere at udtrække og behandle data. Alt i alt vil det være til gavn for både borgere, sundhedsprofessionelle og forskere.

Screening for livmoderhalskræft

Den nye patologi- og genetikdatabank vil også tage hånd om screeningsprogrammet for livmoderhalskræft – herunder håndtering af invitations-, påmindelses- og svarbreve i forbindelse med undersøgelser. Med det nye system vil man som borger via sundhed.dk også selv kunne både til- og framelde sig screening for livmoderhalskræft.

Patologi- og genetikdatabanken vil blive en del af Regionernes Bio- og GenomBank, som i forvejen tæller databanker for bl.a. cancer, bloddonorer og diabetes. Region Syddanmark er projektleder for patologi- og genetikdatabanken, og når systemet er i drift, vil det blive administreret af Region Hovedstaden.

Yderligere oplysninger:

Lægefaglig direktør Kim Brixen, Odense Universitetshospital, tlf. 24 43 42 28