Tilbud om hurtigtest bliver mere fintmasket

For bedre at kunne udnytte kapaciteten af hurtigtest ændrer Region Syddanmark, de syddanske kommuner og Carelink i den måde, som testene tilbydes på. Fremover vil hurtigtest i højere grad blive tilbudt fra et mere fintmasket net af pop up-steder rundt om i kommunerne. Samtidig bliver det fra næste uge muligt at få foretaget den nye næseborstest, hvor prøven ikke skal tages så langt oppe i næsen.

Et mere fintmasket net af hurtigtestmuligheder.

Det er overskriften på det skifte i teststrategi for hurtigtest, som Region Syddanmark, de syddanske kommuner og Carelink nu arbejder med.

I den første periode med hurtigtest var meldingen fra de nationale myndigheder, at der skulle være fokus på test af personale på plejehjem og kørsel hertil. Nu er der fokus på et mere fintmasket net af hurtigtestmuligheder, hvor der er flere offentligt tilgængelige pop-up teststeder i hele regionen.

I pop up-teststederne kan alle blive testet. Både butiksansatte, plejehjemsansatte, elever, lærere og alle andre, der nu skal mere ud i samfundet.

Koncerndirektør Kurt Espersen siger:

- På den måde håber vi, at vi i højere grad kan udnytte kapaciteten. På plejecentrene oplevede poderne af og til, at der ikke var nogen ansatte, der skulle testes. Der er gået mange kræfter spildt ved at køre ud til steder, hvor ingen ville testes. Ved at tilbyde testene fra offentligt tilgængelige testfaciliteter håber vi, at vi får flere folk igennem.

Pop up-teststederne findes allerede i flere kommuner, men vil blive bredt yderligere ud. Det er som udgangspunkt kommunerne, der bestemmer, hvordan testkapaciteten bedst bruges i deres kommune, og hvor pop up-test kan tilbydes.

Pop up-teststederne vil fremgå af regionens hjemmeside.

Ny næsetest fra uge 9

Fra uge 9 vil Region Syddanmarks hurtigtestleverandør, Carelink, overgå til den nye næseborstest, der ikke skal så langt op i næsen. Nu skal den kun 3-4 centimeter op i næsen.

Kurt Espersen siger:

- Det er vi selvfølgelig glade for. Det har været en mildest talt speciel oplevelse for de fleste at få en pind så langt op i næsen, og for nogle er det direkte ubehageligt. Det kan have holdt folk fra at blive testet, og derfor håber vi på, at den nye metode vil få flere til at møde op.

Yderligere oplysninger:

Koncerndirektør Kurt Espersen, Region Syddanmark, kan kontaktes via presserådgiver Carsten Bruun på tlf. 20 26 33 92

Presserådgiver

Carsten Bruun