Region Syddanmark stresstester vaccinationscentrene

Fredag 26. februar vil Region Syddanmark vaccinere 8800 syddanske borgere. Det er det højeste antal vacciner på en enkelt dag, siden vaccineindsatsen mod corona blev påbegyndt.

Når Region Syddanmark fredag 26. februar vil vaccinere 8800 syddanskere, sker det som led i forberedelsen på en fremtid, hvor Danmark skal kunne vaccinere op til 100.000 borgere om dagen.

Alle vaccinetider på dagen er allerede fuldt booket, og koncerndirektør Kurt Espersen ser frem til dagen:

- Lige nu er vores udfordring, at der er mangel på vacciner. Men fremtiden kan se helt anderledes ud, og det skal vi selvfølgelig være klar til at kunne håndtere. Vi vil hellere finde eventuelle fejl og uhensigtsmæssigheder nu, end når vi – forhåbentlig – får adgang til langt flere vacciner end i dag. På den måde kan vi nå at rette fejlene, inden det for alvor går løs. Derfor håber vi også på forståelse fra borgerne, hvis der skulle opstå uforudsete udfordringer.

De øvrige fire regioner vil også stressteste deres vaccinations-set-up samme dag. Vaccinerne denne dag vil være fra Pfizer/BioNTech og AstraZeneca og vil udgøre ca. 40% af de vacciner, regionen modtager i uge 8.

Region Syddanmark vil i forbindelse med stresstesten vaccinere i syv forskellige centre i regionen. Det drejer sig om:

• Vaccinationscenteret i Odense
  • Vaccinationscenteret i Svendborg
  • Vaccinationscenteret i Kolding
  • Vaccinationscenteret i Vejle
  • Vaccinationscenteret i Esbjerg
  • Vaccinationscenteret i Aabenraa
  • Vaccinationscenteret i Sønderborg

Aktiviteten i vaccinationscenteret i Kolding er nedjusteret fra planlagte godt 1000 vacciner til godt 800 vacciner denne dag. Dette som følge af højt smittetryk og massetest i Kolding i uge 8.

Yderligere oplysninger:

Region Syddanmark: Koncerndirektør Kurt Espersen – kan kontaktes via presserådgiver Carsten Bruun på tlf. 20 26 33 92
Sygehus Lillebælt: Kommunikationschef Cathrin Tromborg Bræstrup, tlf. 24 96 92 80
Sygehus Sønderjylland: Presseansvarlig Mikkel Dybtved-Ntarampa Andersen, tlf. 23 99 33 41
Odense Universitetshospital: Pressevagten, tlf. 40 38 42 18.
Sydvestjysk Sygehus: Driftschef Jens Hauge Rasmussen, tlf. 30 85 81 22
Kontaktoplysninger på regionsrådets medlemmer