Region Syddanmark sender to testbiler til Region Hovedstaden

Region Syddanmark sender nu to testbiler til Region Hovedstaden for at assistere med at teste borgere i København og omegn.

Der er i øjeblikket rigtig mange borgere i København og omegn, der gerne vil testes for COVID-19. Det betyder, at Region Hovedstaden har svært ved at nå at teste alle de borgere, der ønsker at blive testet.

Region Hovedstaden har derfor bedt de øvrige regioner om assistance, og Region Syddanmark har derfor valgt at sende to testbiler til København. Bilerne kører mod hovedstaden lørdag 5. september.

Testbiler hvor behovet er størst

Region Syddanmark råder i dag over 7 testbiler, og i forbindelse med den nyligt vedtagne testplan skal dette tal opgraderes til 10. I samme testplan står der også, at testbilerne skal kunne assistere i andre regioner.

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V) siger:

- Testbilerne skal være, der hvor behovet er størst. Vi er alle i samme båd, og i fremtiden kan det være, at der pludselig er mange syddanskere, der vil testes. Så det er positivt, at vi kan hjælpe hinanden på tværs af regionsgrænser, når situationen kræver det.

Region Syddanmark har indtil videre lovet at hjælpe Region Hovedstaden til og med søndag 6. september.

Det er fortsat muligt at blive testet for COVID-19 i Region Syddanmark. Læs her, hvordan du kan blive testet

Stephanie Lose

Regionrådsformand