Nu kan du både gå til læge, fysioterapeut og kiropraktor hjemmefra

På rekordtid er det lykkedes Region Syddanmark at give alle praktiserende læger, vagtlæger, speciallæger, fysioterapeuter og kiropraktorer i regionen mulighed for at se patienterne via video. På få uger er antallet af videokonsultationer steget voldsomt.

Det er hurtigt. Det er nemt – og nu er det faktisk også muligt for syddanskerne at gå til læge, fysioterapeut eller kiropraktor hjemmefra.

På kort tid er det lykkedes Region Syddanmark at etablere en sikker, teknisk løsning, som giver læger og andre faggrupper mulighed for at se patienterne over mobiltelefonen.

Foreløbig er der tale om en envejs-videokonsultation, hvor behandleren kan se patienten, men hvor patienten kun kan høre behandleren, men det virker og løsningen bliver flittigt brugt.

Positive tilkendegivelser

Siden midt i marts, umiddelbart efter regeringen lukkede store dele af Danmark ned, har lægevagten i Region Syddanmark for eksempel gennemført omkring 5.000 videokonsultationer, mens de praktiserende læger i regionen har haft omkring 2.600 konsultationer via video.

En af de praktiserende læger, der er begyndt at se patienterne over video, er Christian Tørring.

Han er praktiserende læge i Odense og IT-vagtchef for lægevagten i Region Syddanmark.

- Video-konsultationer får hverdagen til at hænge sammen. Det kan aldrig blive en erstatning for en egentlig konsultation, men i disse corona-tider er det et rigtig fint supplement. Det er meget nemt at have med at gøre, og jeg har fået mange positive tilkendegivelser over, hvor godt det fungerer, siger han.

Link i SMS

Alle praktiserende læger, læger i lægevagten, speciallæger, fysioterapeuter og senest også kiropraktorer, der har praksis i Region Syddanmark, har mulighed for at tilbyde patienterne videokonsultation.

Praktisk foregår det ved, at behandleren sender patienten en SMS med et link, som patienten skal benytte i forbindelse med konsultationen.

Kort tid efter Region Syddanmark lancerede muligheden for videokonsultation har de praktiserende læger etableret en anden mulighed for videokonsultationer gennem MinLæge-app’en.  Her er der dog tale om en to-vejs-løsning, hvor patienten også kan se lægen.

Yderligere oplysninger:

Afdelingschef Frank Ingemann, Praksisafdelingen, Region Syddanmark 2920 1381