Stor donation til fynsk kor for personer med Parkinson

Kan man synge i kor, hvis man har svært ved at tale? Ja – det kan man snart i Odense. For Ernst og Vibeke Husmans Fond har bevilget flere hundrede tusinde kroner til et kor for fynboer med Parkinson. Men koret skal ikke bare synge og have det sjovt. Det skal også være med til at forbedre stemmefunktionen og livskvaliteten.

Der sker noget i både krop og sjæl, når man synger. Og har man sunget i kor, ved man, hvordan humøret kan stige allerede i første vers.

Men kan sang ligefrem forbedre stemmen hos personer med Parkinson, som taler lavt eller sløret, fordi de har nedsat stemmefunktion? Og hvad gør sang for livskvaliteten og selvværdet?

Det er nogle af de spørgsmål, som Parkinsonforeningens Fynskreds i samarbejde med Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi i Region Syddanmark (CKV) nu får mulighed for at undersøge.

Håber på mere livsglæde

Parkinsonforeningens Fynskreds og CKV har søgt og fået et bevillingstilsagn på samlet 837.000 af den private fond Ernst og Vibeke Husmans Fond til et tale-/sangkor for personer med Parkinson, som får til huse i Odense.

Fonden har bevilget 437.000 kroner i 2019 og givet tilsagn om en yderligere bevilling på 400.000 kroner i 2020, såfremt koret kommer godt i gang.

Christian Ditlev Reventlow, der er formand for Parkinsonforeningens Fynskreds, siger:

- Det er med stor glæde og også med en vis portion stolthed, at vi har modtaget tilsagn om bevilling fra Ernst og Vibeke Husmans Fond til vores korprojekt. Vi tror på, at det for deltagerne kan betyde, at det vil blive lettere at leve med deres sygdom. Vores håb er, at det at deltage i koret vil få samme positive betydning for deltagerne, som vi har set i et tilsvarende danseprojekt: At skabe livsglæde og medvirke til at bryde isolation, ikke kun for den enkelte person med Parkinson, men også for de pårørende, der deltager.

Også formanden for Psykiatri- og socialudvalget i Region Syddanmark, Thies Mathiasen (DF), er imponeret over den store donation:

- Det er virkelig en flot bevilling og et rigtigt godt initiativ, som Parkinsonforeningen og CKV har sat i søen her.  Jeg glæder mig meget på korets vegne og til at høre, om det også rent videnskabeligt kan påvises, at sang kan forbedre dagligdagen. For det ville virkelig være en opløftende viden at få. Det ville være til gavn for alle, der har Parkinson.

Stemmen undersøges før og efter

Alle fynboer med Parkinson kan komme med i koret, som så småt starter op til sommer. Tanken er, at koret skal mødes og synge 1½ time en gang om ugen hen over efteråret og vinteren 2019/2020.

Inden kormedlemmerne begynder, vil de få deres stemme undersøgt af en audiologopæd (høre-tale-pædagog) fra CKV, som også vil måle stemmefunktionen, når korforløbet er afsluttet.

Yderligere oplysninger:

Christian Reventlow, formand for Parkinsonforeningen, Fynskreds, mobil: 2967 5724

Udvalgsformand Thies Mathiasen (DF), Psykiatri og socialudvalget, Region Syddanmark,

Steen Friis, Centerleder, Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi, Region Syddanmark, mobil 5183 8062

Kontaktoplysninger på alle regionsrådets medlemmer.