Aftale fornyer 10 års dansk-tysk samarbejde

Region Syddanmark og delstaten Slesvig-Holsten har i dag underskrevet en fornyet partnerskabsaftale og en årsplan for samarbejdet i 2017/2018. Samarbejdet fejrer samtidig 10-års jubilæum.

Underskrivelsen af partnerskabsaftale og årsplan fandt sted i Kiel, hvor regionsrådsformand Stephanie Lose og formand for Udvalget for dansk-tysk samarbejde i Region Syddanmark Hans Philip Tietje, mødtes med deres tyske kolleger; ministerpræsident Torsten Albig og minister for justits, kultur og Europa, Anke Spoorendonk.

Den første partnerskabsaftale mellem de to parter blev indgået i 2007, og i anledning af 10-året for samarbejdet er aftalen blevet opdateret og indsatsområderne er blevet fokuseret fra ti til fire.

Nye initiativer på vej

Samtidig underskrev partnerne en årsplan for 2017/2018, som indeholder en række initiativer, der skal gennemføres i de kommende år.

Konkret arbejder en række aktører på at etablere et center for forskning, innovation og uddannelse inden for industriel elektronik i grænseregionen.

Ved samme lejlighed blev et katalog over de vigtigste resultater af de første 10 års samarbejde præsenteret. Her kan man blandt andet læse om den fælles dansk-tyske markering af 150-året for slaget ved Dybbøl og om, hvordan danske elever uden praktikplads kan få gavn af tyske virksomheders mangel på elever.

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V), Region Syddanmark, udtaler:

- Jeg er rigtig glad for, at vi i dag ikke bare kan underskrive en fornyet partnerskabsaftale, der bekræfter det gode samarbejde. Vi har også i fællesskab lavet en årsplan, der lægger sporene for en række konkrete initiativer i de kommende år, som skal bidrage til udviklingen i grænseregionen.

Formand Hans Philip Tietje, Udvalget for dansk-tysk samarbejde, Region Syddanmark, udtaler:

- Som aktiv i det dansk-tyske samarbejde gennem mange år har jeg selv oplevet udviklingen, og det er en fornøjelse for mig at kunne fejre 10 års samarbejde mellem Region Syddanmark og Slesvig-Holsten. Når man kigger tilbage over de 10 år, kan man virkelig se, at der er sket noget. Det fremgår også at det katalog, der er udarbejdet med eksempler på nogle af vores resultater.

Ministerpræsident Torsten Albig, Slesvig-Holsten, udtaler:

- Vi vil flette vores økonomier endnu tættere sammen og sørge for fælles uddannelser over grænsen. Den nye erklæring understreger, at Syddanmark er vores premiumpartner.

Minister for justits, kultur og Europa Anke Spoorendonk, Slesvig-Holsten, udtaler:

- Med fornyelsen af vores partnerskabsaftale har vi nået endnu en vigtig milepæl i det dansk-tyske samarbejde.

Læs mere om Region Syddanmarks dansk-tyske samarbejde

Billede fra underskrivelsen:

Fra venstre formand for Udvalget for dansk-tysk samarbejde i Region Syddanmark Hans Philip Tietje, regionsrådsformand Stephanie Lose, ministerpræsident Torsten Albig og minister for justits, kultur og Europa, Anke Spoorendonk. (Foto: Staatskanzlei Schleswig-Holstein)

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V), Region Syddanmark, tlf. 25 33 09 82

Formand for Udvalget for dansk-tysk samarbejde, Hans Philip Tietje (V), Region Syddanmark, tlf. 40 33 81 21

Kontaktoplysning

Stephanie Lose