Region Syddanmark ansætter to koncerndirektører

Regionsrådet i Region Syddanmark har i dag ansat Rikke Vestergaard og Jens Winther Jensen som koncerndirektører i regionen. Dermed er alle fire direktører i koncerndirektionen, der udgør regionens nye topledelse, på plads.

Regionsrådet har i eftermiddag fulgt indstillingerne fra forretningsudvalget og ansættelsesudvalget og ansat Rikke Vestergaard og Jens Winther Jensen som koncerndirektører i Region Syddanmark.

Rikke Vestergaard er 48 år og kommer fra en stilling som kommunaldirektør i Kolding Kommune, og Jens Winther Jensen er 47 år og har senest været sundhedsfaglig direktør i Region Nordjylland.

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V), der har siddet for bordenden i ansættelsesudvalget, siger:

”Vi står i den helt særlige situation i Region Syddanmark, at vi over kort tid kan sammensætte en hel ny topledelse, der sammen med politikerne kan nytænke ledelsen af regionen. Med Rikke Vestergaard og Jens Winther Jensen får vi de sidste to pladser i direktionen rigtig stærkt besat. Jeg glæder mig også over ansøgerfeltet, som vi havde til de to job. Ansøgerne var meget kvalificerede. Det vidner om, at Region Syddanmark er en attraktiv arbejdsplads – også på dette niveau”.

Det overordnede ansvar

Rikke Vestergaard og Jens Winther Jensen får sammen med regionsdirektør Jane Kraglund og koncerndirektør for regional udvikling – Michael Evan Goodsite – det overordnede ansvar for ledelsen af Region Syddanmarks 25.000 medarbejdere og et budget på knap 25 mia. kroner.

Jane Kraglund blev ansat 1. oktober sidste år, og Michael Evan Goodsite tiltrådte sin stilling 1. marts i år.

Regionsdirektør Jane Kraglund, som de to nye direktører sammen med Michael Evan Goodsite refererer til, siger:

”Regionsrådet har lagt vægt på, at regionens nye direktion får fokus på at arbejde tværgående og sammenhængende. Med ansættelsen af to kvalificerede profiler som Rikke Vestergaard og Jens Winther Jensen, har vi alle muligheder for at få det til at lykkes. Med det nye hold har vi alle forudsætninger for at spille hinanden gode”.

Styring af drift og økonomi

Ud over de tværgående opgaver i koncerndirektionen får Rikke Vestergaard det overordnede ansvar for Region Syddanmarks styring af økonomi og drift. Hun får desuden det overordnede ansvar for blandt andet planlægning, det præhospitale område samt regionens sygehusbyggerier.

Rikke Vestergaard siger:

"Jeg glæder mig til – sammen med den øvrige direktion – at være med til at føre Region Syddanmarks positive udvikling videre med de store ambitioner om et sundhedsvæsen, som opleves sammenhængende for borgere og patienter og for de forskellige interessenter – herunder kommunerne. At arbejde tværgående og sammenhængende og sætte den strategiske retning, vil jeg rigtig gerne yde mit bidrag til".

Kvalitet, forskning og innovation

Jens Winther Jensen kommer ud over de tværgående opgaver i koncerndirektionen til at stå i spidsen for Region Syddanmarks udvikling inden for kvalitet, forskning, innovation, patientsikkerhed og specialeplanlægning.

Jens Winther Jensen siger:

”Som koncerndirektør i Region Syddanmark vil jeg først og fremmest sætte mig i patienternes sted. De skal være lakmusprøven – også når de svære prioriteringer skal tages. Som læge har jeg kendskab til sundhedsvæsenet indefra og trives i den faglige dialog med alle medarbejdergrupper. Denne dialog skal fortsat have en central plads. Jeg glæder mig til at være med i Region Syddanmarks ambitiøse satsning på den faglige kvalitet, herunder opbygningen af det nye nationale kvalitetsprogram sammen med de øvrige regioner”.

På deres særlige opgavefelter kommer de to nye koncerndirektører til at arbejde på tværs af regionens opgaver inden for sundhed og psykiatri.

De to koncerndirektører begynder i deres nye job 1. maj 2016.

Fakta om Rikke Vestergaard i uddrag

2011: Executive Board Programme, INSEAD

2004: Master of Public Management (MPM) ved Syddansk Universitet

1996: Cand. oecon. ved Aalborg Universitet

2010-2016: Kommunaldirektør i Kolding Kommune

2007-2010: Økonomi- og personaledirektør og vicekommunaldirektør i Kolding Kommune

2006-2007: Økonomidirektør i Kolding Kommune

2000-2006: Controller i Kolding Kommune

1999-2000: Økonom i den centrale budgetafdeling i Vejle Amt

1996-1999: Økonom i Teknisk Forvaltning i Sønderjyllands Amt

Rikke Vestergaard sidder desuden i en række bestyrelser.

Rikke Vestergaard bor i Kolding.

Fakta om Jens Winther Jensen i uddrag

2013 -2014: Senior Fellow Institute for Healthcare Improvement, Boston

2011: Stanford University Graduate School of Business Stanford Executive Program, Executive Management

2009: International Emergency Department Leadership Institute, Harvard Medical Faculty Physicians BIDMC and Brigham and Women’s Hospital

2013: Program in Clinical Effectiveness, Harvard T.H. Chan School of Public Health, Boston

2004: Speciallæge i anæstesiologi

1996: Lægevidenskabelig kandidateksamen ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet

2010-2016: Sundhedsfaglig direktør i Region Nordjylland

2007–2010: Leder af Traumecenter m.m. på Århus Universitetshospital

2004-2007: Afdelingslæge på Anæstesiologisk Afdeling, Århus Universitetshospital

1998-2004: Reservelæge-stillinger på Århus Kommunehospital, Århus Amtssygehus, Skejby Sygehus og Randers Central Sygehus

1996 -1998 Reservelæge i turnusstilling på Haderslev Sygehus og Praktiserende Læger Mygind og Holm Nielsen

Jens Winther Jensen har desuden haft en række tillidshverv og har blandt andet været formand for Lægeforeningen fra 2005 – 2010.

Jens Winther Jensen bor i Aarhus.

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V), Region Syddanmark,
mobil 25 33 09 82