Ambulancer bliver bedre bemandet

13 syddanske ambulancer vil fremover blive opgraderet, så de er bemandet af en paramediciner. Paramediciner-ambulancerne skal blandt andet erstatte de fire akutbiler, som regionen har nedlagt.

I løbet af det næste års tid vil Region Syddanmark som noget nyt bemande 13 ambulancer med paramedicinere. Fire af de 13 paramediciner-ambulancer er allerede i drift.

En paramediciner er en ambulancebehandler, som har taget yderligere uddannelse og derfor har flere kompetencer end en ambulancebehandler. En paramediciner må for eksempel give forskellige former for medicin direkte i en blodåre, det må en ambulancebehandler ikke.

Et løft til det præhospitale område

Thyge Nielsen (V), der er formand for præhospitaludvalget i Region Syddanmark, ser den ændrede bemanding som en styrkelse af det præhospitale område:

- Når vi får alle paramedicinerne på plads vil det give et løft til det præhospitale område i regionen. Patienterne vil nu have en paramediciner med i ambulancen hele vejen til akutsygehuset, hvor sygehuspersonalet kan tage over. Det vil give en stor tryghed for patienterne, siger Thyge Nielsen.

Samtidig planlægger regionen at give paramedicinerne flere kompetencer, så de for eksempel også bliver bedre rustet til at behandle patienter, som ikke kan få luft.

Akutbiler er nedlagt

Regionens fire akutbiler, der har været bemandet af paramedicinere, blev nedlagt 1. juni 2016 som følge af den besparelse, regionsrådet vedtog i foråret. Ordningen med udrykningslæger i Fredericia og på Vestfyn ophører også.

Akutbilerne har haft base i Faaborg, Grindsted, Skærbæk og Haderslev, men er nu erstattet med fire paramediciner-ambulancer, der rykker ud fra de samme stationer.

Fordobling af antallet af paramedicinere

Ambulanceoperatørerne har vurderet, at bemandingen af de 13 paramediciner-ambulancer kræver en fordobling af det nuværende antal af paramedicinere, så antallet stiger fra 60 til 120.

Fordoblingen er nødvendig, fordi flere af de nuværende paramedicinere ikke arbejder på de stationer, hvor regionsrådet ønsker at placere en paramediciner-ambulance.

Det kræver, at ambulanceoperatørerne uddanner en række paramedicinere, og det tager tid. Derfor vil opgraderingen af de sidste ni ambulancer til paramediciner-ambulancer ske i løbet af det næste års tid, så alle ambulancerne efter planen er opgraderet 1. april 2017.

Uddannelse koster penge

Uddannelsen af de 60 paramedicinere kommer til at koste cirka 6 millioner kroner, og der bliver samtidig øgede udgifter til drift af de nye paramediciner-ambulancer.

Fra 2020 og frem vil det dog samlet set give regionen en besparelse på 7,9 millioner kroner, at akutbilerne og de to lægebiler er afløst af paramediciner-ambulancer.

Fakta

13 ambulancer i Region Syddanmark opgraderes til paramediciner-ambulancer inden 1. april 2017.

Fire akutbiler i Haderslev, Skærbæk, Grindsted og Faaborg er nedlagt pr. 1. juni 2016 og erstattet af paramedicinerambulancer.

De øvrige ni paramediciner-ambulancer oprettes efter følgende tidsplan:

• September 2016: Årup/Assens/Glamsbjerg (1 stk.)
  • Januar 2017: Middelfart, Vejle, Give, Federicia og Vojens (5 stk.)
  • April 2017: Ølgod/ Nørre Nebel, Tønder/Løgumkloster/Tinglev og Nyborg (3 stk.)

Udrykningslægen i Fredericia er stoppet, mens udrykningslægen på Vestfyn først ophører 1. januar 2017.

Udvalgsformand Thyge Nielsen (V), Præhospitaludvalget,
Region Syddanmark, telefon 2031 3624