Region Syddanmark og PLO enige om skærpelse af vagtinstruks

Vagtlægernes vagtinstruks bliver nu strammet op, så det sikres, at vagtplanen er fuldt forsvarlig.

Region Syddanmark og PLO Syddanmark er blevet enige om at skærpe lægevagtens vagtinstruks. Det står klart efter et ekstraordinært samarbejdsudvalgsmøde mandag 7. juli 2014 i regionshuset i Vejle.

I sidste uge kom det frem, at en enkelt læge i en to måneders periode havde 38 vagter i lægevagten samtidig med, at han drev sin egen praksis. Det har fået regionen til at reagere.

- Der skal to parter til at indgå en aftale, og jeg er glad for, at PLO Syddanmark er enige med os i, at der skal strammes op på vagtinstruksen i lægevagten. Vi har besluttet, at vi i de kommende måneder vil lave klare regler for, hvordan vi får sikkerhed for en fortsat forsvarlig drift af lægevagten, siger Bo Libergren (V), der er formand for Sundhedssamordningsudvalget i regionen.

Reglerne skal godkendes i Region Syddanmarks og PLO Syddanmarks samarbejdsudvalg, og ordlyden forventes at være på plads til september.

Handling nu

Indtil de præcise regler er vedtaget, har samarbejdsudvalget besluttet, at vagtchefen gennemgår vagtplanerne for at sikre, at de er forsvarlige, og at han i tvivlstilfælde skal gribe ind.

- Det har været særdeles vigtigt for regionen og PLO Syddanmark, at lægevagtordningen fortsat har borgernes tillid, og at patienternes sikkerhed går forud for alt, siger Bo Libergren og bliver bakket op af Jørgen Skadborg, der er næstformand for PLO Syddanmark.

Gennemgangen af vagtplanerne skal fremlægges for formandskabet af samarbejdsudvalget inden for én uge.

Enighed om bedre kvalitet

Region Syddanmark og PLO Syddanmark er også blevet enige om at lave et oplæg til, hvordan der arbejdes med yderligere kvalitetssikring i lægevagten, herunder at man skal gennemføre faglige audits og vagtkurser som en del af den systematiske efteruddannelse.

Yderligere information:

Udvalgsformand Bo Libergren (V), Sundhedssamordningsudvalget, Region Syddanmark, telefon 2920 1800

Næstformand Jørgen Skadborg, PLO Syddanmark, telefon 2061 8833

Kontaktoplysning