30 mio. kr. til udklækning af succes-virksomheder

Der skabes alt for få store succes-virksomheder i dag – og dermed alt for få arbejdspladser. Derfor har Syddansk Vækstforum netop afsat 30 mio. kr. til en plan, som skal kickstarte nye kæmpestore virksomheder.

Når der skal nævnes eksempler på store danske virksomheder, er det de samme, som går igen og igen - Danfoss, Lego, Novo Nordisk. Danmark mangler i den grad, at der skabes nye store virksomheder og dermed arbejdspladser.

- Det er jo ikke fordi, vi ikke har dygtige iværksættere i Danmark, og helt nye tal fra regionen viser, at iværksætterne i Syddanmark er landets dygtigste, når det gælder jobskabelse, siger Carl Holst (V), formand for Syddansk Vækstforum og regionsrådsformand.

Samtidig er Region Syddanmark den region i landet, der kan bryste sig af den største procentvise stigning i antallet af gazellevirksomheder fra 2013 til 2014. 80 nye gazeller det seneste år, hvilket svarer til 31 procent.

Når det skal batte noget

- Men hvis det virkelig skal batte noget, når vi snakker om at skabe arbejdspladser, bliver vi nødt til at fokusere knivskapt på at skabe nye og meget store virksomheder med flere hundrede mio. kr. i omsætning, og det er i den sammenhæng, vi byder ind med højvækstmodellen, forklarer Carl Holst.

Kernen i højvækstmodellen er at tiltrække de bedste vækstiværksætter-talenter fra ikke bare hele landet, men fra hele verden, til Danmark. Lokkemaden er strukturerede forløb, hvor man som iværksætter hurtigt kan teste og udvikle sin idé til en stor forretning, som skaber omsætning og arbejdspladser.

Modellen i arbejde

Mark Asboe, bestyrelsesmedlem i den voksende Esbjerg-virksomhed, Tutee, ser frem til, at højvækstmodellen trækker i arbejdstøjet.

- Højvækstmodellen bygger blandt andet på erfaringer fra iværksætterkonkurrencen Next Step Challenge, som vi deltog i som helt nystartet virksomhed, og som gav os et stort skub i den rigtige retning. Og modellen imødekommer nogle af de ønsker, vi har som iværksættere - fx kapital og hjælp fra eksperter, så idé og produkt kan løftes ud over kommunegrænsen, siger Mark Asboe.

Og han tror på, at man med modellen kan søsætte en til to virksomheder årligt med en omsætning på flere hundrede millioner kr.

Carl Holst slår fast, at det netop er sådan, Danmark kan gøres interessant for internationale aktører som investeringsobjekt, og sådan, der kan sættes gang i en positiv vækst-spiral.

- Vi skal have vendt udviklingen fra de seneste to til tre år, hvor vi alene her i regionen har tabt 5.000 job. Der er brug for at tænke nyt i forhold til at skabe arbejdspladser. I Syddanmark har vi erfaringer at bygge på, og derfor byder vi ind med højvækstmodellen og sætter 30 mio. kr. af til at komme i gang med den, siger Carl Holst.

Kontaktoplysninger:

Regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, telefon 4032 5210