Stort presseopbud ved Dybbøl 18. april

Markeringen af 150-året for Slaget ved Dybbøl 18. april bliver et tilløbsstykke for pressen. Foreløbig er over 90 personer akkrediteret.

Når den militære ceremoni ved fællesgravene på Dybbøl Banke indleder markeringen af 150-året for Slaget ved Dybbøl, vil mange medier være repræsenteret.

Over 90 personer fra dansk og tysk presse har indtil videre valgt at lade sig akkreditere, og de repræsenterer mange forskellige medier – lige fra Weekendavisen og Børsen i Danmark til Sat 1 og NDR i Tyskland.

Derfor har Region Syddanmark været nødt til at udvide pressecenteret ved Alsion og servicecenteret på Dybbøl Banke.

Den store interesse fra pressen glæder regionsrådsformand Carl Holst (V), der også er formand for Syddansk Dybbøl-Forum:

- Det er dejligt, at pressen viser så stor interesse for denne historiske begivenhed. Slaget ved Dybbøl er en af de mest skelsættende begivenheder i Danmarkshistorien, og det er værd at mindes. Samtidig vil vi også se fremad og markere, at møder mellem Danmark og Tyskland i 2014 ikke står i krigens tegn, men i samarbejdets tegn, siger han.

Mange deltagere

Mediefolkene vil blandt andet kunne opleve musikalske og kulturelle indslag ved Kongeskansen, hvor også Hendes Majestæt Dronningen vil holde tale.

Senere vil der bl.a. være en dansk-tysk gudstjeneste, og aftenen afsluttes i Alsion med kultureventen, som er produceret af Sønderjyllands Symfoniorkester.

Udover Regentparret samt Deres Kongelige Højheder Prins Joachim og Prinsesse Marie vil statsminister Helle Thorning-Schmidt, forsvarsminister Nicolai Wammen, Folketingets formand Mogens Lykketoft og mange andre repræsentanter fra det officielle Danmark være til stede ved markeringen.

Fra tysk side deltager bl.a. Tysklands ambassadør i Danmark, Michael Zenner, ministerpræsident for delstaten Schleswig-Holstein, Torsten Albig, og Anke Spoorendonk, der er minister for justits, kultur og Europa.

Yderligere oplysninger:

Anette Jorsal, kommunikationsmedarbejder, Region Syddanmark, tlf.: 4021 8768