Dybbøl-aktiviteter samles på fælles site

I dag, den 18. april 2013, går hjemmesiden www.dybboel2014.dk i luften. Sitet bliver et samlingspunkt for de mange aktiviteter, som skal markere 150-året for Slaget på Dybbøl på både dansk og tysk side.

Præcis ét år før den store markering af 150-året for Slaget på Dybbøl i 2014 lancerer en række danske og tyske parter nu den fælles hjemmeside www.dybboel2014.dk

Hjemmesiden giver et centralt overblik over de mange aktiviteter, som finder sted på dansk og tysk side frem til slutningen af 2014. Det sker via en kalender med tid, sted og beskrivelser af hver enkelt begivenhed. Alle interesserede kan oprette et arrangement i kalenderen, som pt. rummer cirka 25 begivenheder.

En ny historie

Den nye side er en del af det fælles projekt Dybbøl 2014, som Region Syddanmark, Slesvig-Holsten, Udviklingsråd Sønderjylland og Industrie- und Handelskammer zu Flensburg satte i søen i 2012.

- Vi vil bruge 150-året som en anledning til at fortælle en ny historie om Den Dansk-Tyske Region. Derfor lancerer vi en masse grænseoverskridende aktiviteter, som peger fremad inden for kultur, erhverv og ungdom. På hjemmesiden samler vi trådene og inviterer borgere i og uden for regionen til at være med i markeringen den kommende tid, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Løbende nyheder og kalender

Ud over at man kan bladre i kalenderen og lægge sine egne arrangementer ud på siden, kan man også finde nyheder og pressemeddelelser om markeringen. Desuden vil programmet for selve 150-årsdagen den 18. april 2014 løbende blive opdateret på siden. Alle informationer bliver tilgængelige på både dansk og tysk.

Det glæder Anke Spoorendonk, minister for kultur, justits og Europa i Slesvig-Holsten.

- "Dybbøl 2014" er et vigtigt projekt, ikke kun for mig som medlem af det danske mindretal og Europaminister, men for hele Slesvig-Holstens delstatsregering. Markeringen - også den fælles markering - af 150-året for Slaget ved Dybbøl spiller en stor rolle for det dansk-tyske forhold, da den er med til at styrke de gode forbindelser mellem Tyskland/Schleswig-Holstein og Danmark yderligere, siger ministeren.

Læs mere om projektet på www.dybboel2014.dk eller den tyske version www.dueppel2014.de, som er tilgængelig fra i morgen den 19. april.

Fakta:

Hjemmesiden www.dybboel2014.dk  / www.dueppel2014.de  er en central del af projektet Dybbøl 2014, som Region Syddanmark, Slesvig-Holsten, Udviklingsråd Sønderjylland og Industrie- und Handelskammer zu Flensburg står bag.

Projektet støttes med ca. 3,4 mio. kr. af INTERREG 4 A-programmet Syddanmark-Schleswig-K.E.R.N. med midler fra Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

Projektet består desuden af en række dansk-tyske møder inden for kultur, erhverv og ungdom. Disse aktiviteter samt mange andre bliver nærmere beskrevet på hjemmesiden.

Alle, der har Dybbøl-arrangementer i støbeskeen, kan oprette begivenheden i kalenderen. Du kan finde en udførlig vejledning på siden.

Yderligere oplysninger fås hos:

Regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, mobil 4032 5210