Region Syddanmark indkalder hofteopererede

DR-program afslørede mulige problemer med de såkaldte metal-mod-metal-hofter, og derfor indkaldes alle patienter nu til undersøgelse.

Onsdag 24. januar fokuserede DR-programmet Kontant på brugen af hofteproteser – nærmere betegnet ”sportshoften” ASR fra firmaet DePuy, der er lavet med en speciel metal-mod-metal-konstruktion.

Den pågældende hofteprotese mistænkes for at kunne give patienterne væsentlige komplikationer. Af samme årsag trak producenten protesen tilbage i 2010. Men i programmet bliver der rejst en tvivl om, hvorvidt problemet er generelt i forhold til alle hofteproteser, hvor man benytter sig af metal-mod-metal-princippet.

Indkalder alle med metal-mod-metal-hofter

Da det i 2010 kom frem, at der kunne være problemer med ASR-hoften, stoppede Region Syddanmark brugen af hofteproteserne. På dette tidspunkt havde 141 syddanske patienter fået indopereret ASR-hoften og de 132 har allerede været til et ekstra tjek.

Men usikkerheden, der blev rejst i forhold til metal-mod-metal-hofteproteser i gårsdagens program, er ikke holdbar, og derfor sørger Region Syddanmark nu for at indkalde samtlige patienter, der har fået indopereret metal-mod-metal-proteser af andre typer og fabrikater, til et lægetjek.

- Vi vil være helt sikre på, at vores patienter med de såkaldte metal-mod-metal-hofteproteser bliver fulgt op på en betryggende vis, og derfor indkalder vi alle, så vi kan få dem undersøgt, siger sundhedsdirektør i Region Syddanmark, Jens Elkjær.

I forvejen bliver patienter, der har fået indsat en ny hofte, indkaldt til regelmæssige undersøgelser.

For at være på den sikre side, bliver alle, der har fået indopereret en metal-mod-metal-hofteproteser, der ikke har været til en undersøgelse inden for det seneste år, nu indkaldt. Det gør regionen for at kontrollere, om der er problemer med hofteprotesen og for at afklare eventuelle tvivlsspørgsmål.

Patienter kan kontakte afdelinger

Der kan naturligvis være flere tvivlsspørgsmål fra patienterne, og derfor kan borgere kontakte den ortopædkirugiske afdeling, hvor de er blevet behandlet. Patienterne kan kontakte afdelingerne på følgende numre:

Odense Universitetshospital:
Odense Universitetshospital, Ortopædkirurgisk Afdeling, telefon 6541 2201