Endnu et skridt mod Nyt OUH

Mange var mødt frem, da vinderne i konkurrencen om at tegne det nye universitetshospital, blev offentliggjort i Odense i går: Omkring 150 arkitekter, rådgivere, fagdommere, regionsrådsmedlemmer og medarbejdere fyldte Forskerparkens auditorium og kantine godt op, og der gik et gib i gennem salen, da de tre vinderforslag blev råbt op. Ingen af de seks konsortier vidste på forhånd, hvem der ville få lov til at arbejde videre med Nyt OUH.

Vinderprojekterne blev præsenteret i Center for Brugerdrevet  Innovation, tirsdag 1. februar 2011. Fotos: Jørgen Diswal

Vinderprojekterne blev præsenteret i Center for Brugerdrevet Innovation, tirsdag 1. februar 2011. Fotos: Jørgen Diswal

Mere end en verden for sig selv

- Vi har fået en unik mulighed for at tænke helt nyt i forhold til sygehusbyggeri. Vi kan indrette et Nyt OUH, som hele vejen igennem tager udgangspunkt i patientens behov, sagde regionsrådsformand og formand for dommerkomiteen, Carl Holst (V).

- Et universitetshospital og et universitet er to forbundne kar - og forbundne bliver de nu også rent fysisk. Det universitetshospital, vi skal bygge, må ikke blive en verden for sig selv. Det skal række ud over sig selv, sagde Carl Holst.

De tre vinderforslag blev præsenteret ved regionsrådsformand  og formand for dommerkomiteen, Carl Holst (V) i Forskerparkens  auditorium i Odense.

De tre vinderforslag blev præsenteret ved regionsrådsformand og formand for dommerkomiteen, Carl Holst (V) i Forskerparkens auditorium i Odense.

De tre vinderforslag skal revideres

De seks konsortier har i tre måneder arbejdet på hver deres forslag til, hvordan de forestiller sig hospital og fakultet skal se ud og indrettes. Ingen af de seks forslag har kunnet leve op til alle kriterier – heller ikke de tre vinderforslag. De skal nu ud i en forhandlingsrunde med Region Syddanmark, Syddansk Universitet og Universitets- og Bygningsstyrelsen, hvor de byder ind med hver deres reviderede forslag.

Kage skæres for af regionsrådsformand og formand for dommer- komiteen, Carl Holst (V) og rektor på SDU Jens Oddershede.

Synergi menneske, natur og faglighed

Ingen af forslagene imødekommer som sagt helt overbevisende samtlige stillede kriterier i konkurrencen. Nogle projekter har formået at integrere universitet med hospital, men halter så bagud i forhold til forståelsen for mennesket i bygningen eller der mangler en sammensmeltning med landskabet og naturen udenfor. Psykiatrien skal integreres yderligere med det resterende hospital, og buddene på bæredygtighed lever heller ikke helt op til de ønskede intentioner.

De tre vinderforslag, som går videre i konkurrencen er: Konsortiet medic OUH, konsortium Henning Larsen Architects m.fl. og konsortiet CuraVita.

Den endelige vinder vælges umiddelbart før sommerferien 2011.

Det har været en stor opgave

Regionsrådsmedlemmerne Mette Valentin (SF) og Stephanie Lose (V) har begge siddet med i dommerkomiteen. Om processen siger de:

Stephanie Lose:

- Det har været en spændende, omfangsrig og til tider lidt uoverskuelig opgave. Der har været mange elementer, vi skulle have overblik over. Det er første gang, jeg har siddet i en dommerkomite, og jeg er hverken arkitekt eller rådgiver. I stedet har jeg brugt min sunde fornuft og tænkt i forhold til patienterne: Hvordan vil menneskene passe ind? Hvordan vil de opleve stedet her?

Mette Valentin:

- Jeg har lagt stor vægt på, at vi også får det sygehus, vi gerne vil have, for de penge, vi nu bruger på det. Vi skal i sidste ende have det godt med, at det er det, vi har sagt ja til. Det har været en stor opgave, som jeg er gået til med ydmyghed. Jeg er sikker på, at vi får det sygehus, vi gerne vil have. Nu skal vi have en dialog med de tre vinderforslag, og så får vi tilpasset de ting, der mangler, så selvfølgelig gør vi det!

hanne.kopp@regionsyddanmark.dk