Ny solcelleteknologi skal skabe vækst i Tønder Kommune

Et helt nyt solcelle-projekt er i gang. Virksomheden SunSil A/S i Toftlund, Tønder Kommune, er ved at udvikle et helt nyt produkt – et særligt solcellemodul, der udnytter solens energi helt optimalt uden spild af energi. Produktet er unikt – også på det globale marked.

I øjeblikket gennemfører virksomheden en række prøveinstallationer på det nye modul, og med tiden skal modulet produceres i stor stil og sælges til udlandet. Det er nemlig primært på de udenlandske markeder, at det er penge at hente.

Øget kendskab til solenergi

Syddansk Vækstforum støtter SunSil A/S med 300.000 kr. til et mindre forprojekt – projektet er dog blot en del af et meget større foretagne – et klyngesamarbejde – med et budget på 4,5 millioner dette år og omkring 10 millioner årligt i tiden fremover. Det samlede projekt skal øge kendskabet til sol-el og solvarme.

- Vi har et stort projekt i gang, hvor målet ikke blot er at udvikle ny teknologi, men også at øge graden af information om solenergi. Vi skal have skabt nogle undervisningsmuligheder og arrangeret nogle udstillinger og konferencer, siger direktør for SunSil A/S, Erik Hansen.

Undervisningen er blandt andet tiltænkt danske håndværkere, der skal lære at installere de nye solcelleanlæg.

Håb om vækst og arbejdspladser

Erik Hansen forventer, at projektet kan lægge grund til ny vækst i det syddanske – og særligt i Toftlund og Tønder Kommune, hvor virksomheden har hjemme. Netop derfor har Syddansk Vækstforum fundet det vigtigt at støtte projektet.

- Projektet kan potentielt skabe arbejdspladser og vækst i Tønder Kommune, der er et af regionens udkantsområder. Det er vigtigt for os at støtte et projekt, der kan sikre udviklingen af erhvervslivet i Toftlund og Tønder Kommune, og vi håber, at SunSil får succes med sit arbejde i klyngen, siger regionsrådsformand og formand for Syddansk Vækstforum, Carl Holst (V).

Samarbejdspartnerne på det samlede solenergi-projekt holder det første møde den 13. oktober i Dansk Solcelle Forening, Brundtland Parken 2, 6520 Toftlund.

Fakta:

• SunSil A/S arbejder i projektet sammen med Tønder Kommune, Hydro Aluminium A/S, Syddansk Universitet, Bo Michelsen A/S, Esbensen Rådgivende Ingeniører, Enervision A/S, Dong Energy, Dansk Industri, Dansk Metal og Frauenhofer Universität.
  • SunSil A/S er en privat virksomhed, der udvikler løsninger inden for vedvarende energi med udgangspunkt i solceller.
  • Syddansk Vækstforum har desuden støttet projektet SUNRISE, der skal medføre øget beskæftigelse ved at udvikle solcellesektoren i Region Syddanmark. I SUNRISE deltager blandt andet LINAK, Danfoss Solar Inverters, Mads Clausen Instituttet (MCI) og SDU. Forventningen er, at man ved målrettet samarbejde mellem SunSil-klyngen og SUNRISE kan styrke væksten i Region Syddanmark inden for solcelleteknologier.