Snevejret aflyser spadestik af nyt innovationscenter

Region Syddanmark skulle have startet byggeriet af Europas første testcenter indenfor sundhed i Forskerparken i Odense i morgen onsdag. Men det voldsomme snevejr gør, at vi er nødt til aflyse arrangementet. Vi vender snarest muligt tilbage med en ny dato.

Når centret åbner til foråret, skal det være udstillingsvindue og testcenter for læger og sygeplejersker, når de vil afprøve ny teknologi, nye arbejdsprocesser eller nye former for operationsstuer. Centret får en central rolle for de sygehuse, der skal nybygges eller ombygges de næste ti år.

Centret bliver det første af sin art i Europa og skal derfor være et nationalt center, som kan komme alle regioner til gode. Centret er inspireret af det amerikanske Garfield Innovation Center i Californien. Her kan sundhedspersonale afprøve hospitalslokaler i fuld skala. Det kan være alt fra at teste størrelsen af sengestuer, operationsbelysning eller om arbejdsprocesser udføres på den mest hensigtsmæssige måde.